• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

ویژگی های افراد خود شکوفا

 

مزلو سلسله مراتب نیازهایی که انگیزه رفتارهای انسان هستند را ارائه کرده است. این سلسله مراتب غالباً به شکل هرم نمایش داده می‌شود که در پائین‌ترین سطوح آن، نیازهای اساسی و ابتدایی و در سطوح بالای آن، نیازهای پیچیده‌تر قرار دارند .
بلکه نوعی ویروس معده بوده که از یکی از همسفرانش به او سرایت کرده بوده استخودشکوفایی در قلّه این هرم قرار دارد. بنابر نظریه مزلو، هنگامی که سایر نیازها در سطوح پائین‌تر هرم برآورده شد، فرد می‌تواند توجهش را بر این نیاز که در رأس هرم قرار گرفته متمرکز سازد. خودشکوفایی چنین تعریف می‌شود:
«تمایل به ارضاء نفس، یا به عبارت دیگر تمایل به شکوفا شدن در زمینه‌ای که استعداد بالقوه‌اش وجود دارد.»
ویژگی‌های افراد خودشکوفا به قرار زیر است:

 

 

خویشتن پذیری
افراد خودشکوفا، خودشان و دیگران را همان‌گونه که هستند قبول دارند. آن‌ها قادرند از زندگی لذت ببرند بدون آن که مرتکب خلافی شوند. آن‌ها به دیگران بدون توجه به سابقه، وضعیت فعلی یا سایر عوامل فرهنگی و اجتماعی- اقتصادی، به طور یکسان نگاه می‌کنند.

توضیحات بیشتر / دانلود

ضرورت آموزش پیش از ازدواج،آشنایی،عشق،انتخاب همسر-زینب رضائی

خودکشی-زینب رضائی

مراجع محوری کارل راجرز-فائزه کارخانه

مثبت اندیشی و بدبینی-فائزه کارخانه

 

برای دانلود هرکدام بر روی آنها کلیک کرده وارد صفحه جدیدی می شوید کمی پائین تر دکمه دانلود را بزنید.

 

تحلیل شخصیت در آثار سعدی و تطبیق آن با روانشناسی شناختی جورج کلی-فاطمه کوهکن

اختلال شخصیت چیست؟-فاطمه کوهکن

تئاتر درمانی-فاطمه کوهکن

 

برای دانلود هرکدام بر روی آنها کلیک کرده وارد صفحه جدیدی می شوید کمی پائین تر دکمه دانلود را بزنید.

رودررویی(مواجهه)-راحیل توسلی زاده

نظریه شخصیتی گری-راحیل توسلی زاده

اختلالات تجزیه ای-راحیل توسلی زاده

 

برای دانلود هرکدام بر روی آنها کلیک کرده وارد صفحه جدیدی می شوید کمی پائین تر دکمه دانلود را بزنید.

امیل کراپلین در روانشناسی چه نقشی داشت؟!
 
 یکی از کسانی که نقش مسلطی در ایجاد نظریه عضوی ایجاد کرد «امیل کراپلین» (Emil Kraepline) است. او علاوه ‌بر تاکید براهمیت آسیب شناسی مغزی در بیماریهای روانی نیز کمک شایانی کرد.
کراپلین گفت که همانند بیماریهای جسمی می‌توانیم از بیماریهای روانی را که دارای نشانه‌های مرضی مشخصی هستند، در یک گروه طبقه‌بندی کنیم. او یک طرح طبقه بندی ارائه داد که اساس طبقه بندیهای جدید قرار گرفت.
- در1858 امیل کراپلین نقش مهمی در ایجاد نظریه بدنی ایفا کرد و مهمترین اقدام او طبقه بندی بیماریهای روانی بود.
 
بقیه مطلب در ادامه ...
توضیحات بیشتر / دانلود
علل اختلال اضطرابی از دیدگاه روان تحلیل گری _ قسمت اول

 

دیدگاه فروید :

 

وی اضطراب را ناشی از محرکهای ناخودآگاه می دانست و در نظرات بعدی خود ، فشار تحریکات غریزی ناخودآگاه را در تولید اضطراب موثر دانست...

 

برای مطالعه بقیه مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید ...

توضیحات بیشتر / دانلود

افسردگی یکی از اختلالات بسیار شایع در کار رواندرمانی است که زمینه‌ساز بسیاری از اختلالات دیگر از جمله اختلالات روان‌تنی می‌باشد. نکته مهم در مورد افسردگی شناخت دقیق و درست آن است. برای شناخت بیشتر  به مقاله افسردگی  مراجعه کنید.

آزمونی که در اینجا آمده‌است اساسی‌ترین نشانگاههای افسردگی را می‌سنجد. این آزمون عمده‌ترین نشانگاههای افسردگی را می‌پرسد و دیدی کلی در این باره در اختیار شما قرار دهد.

این مقاله شامل تعریف،علائم،انواع،علل و درمان می باشد.

فایل 18 صفحه ای pdf

حجم 454kb

مشاهده و دانلود مقاله

نویسنده:دکتر محمد راه رخشان

آیا فروید مرده است؟

پست شماره 140
  • تاریخ ارسال : جمعه 10 آبان 1392
  • موضوعات : نظریات , دانستنی ,
  • بازدید : 479 مشاهده

«ریچارد باتبی» در ابتدای کتاب خود با نام «فروید به عنوان یک فیلسوف»، در اشاره به فشار رویکردهای رفتاری شناختی و درمان های زیستی بر رویکردهای تحلیلی در درمان اختلالات روانشناختی، جمله یی را از روی جلد یکی از شماره های مجله تایم نقل می کند که نوشته بود: «آیا فروید مرده است؟!» این اشاره یی است کنایه آمیز، در ابتدای کتابی که قصد دارد به بررسی جایگاه و تاثیر روانکاوی کلاسیک، نه تنها بر روانشناسی نوین بلکه بر جریان های فکری حاکم بر بسیاری از حیطه های علوم انسانی بپردازد و این اشاره قطعا قابل تاملی است.

 

روانکاوی کلاسیک، چه به عنوان یک رویکرد درمانی و چه به عنوان یک جریان فکری موثر، از پیچیدگی های فلسفی و کاربردی منحصر به فردی برخوردار است که آن را از سایر رویکردهای موجود در حیطه روانشناسی بالینی متمایز می کند. اصطلاح «روانکاوی» مقدمتا بر روابط نامحدودی اشاره دارد که بر یکپارچگی گذشته، حال و آینده، در بستر شبکه معنایی منحصر به فرد اساسا مبتنی بر مفهوم «دیگری» استوار است. این شبکه معنایی، به لحاظ روانشناختی بر تحریف فرمی پیچیده یی اشاره دارد که با به کارگیری مکانیزم های مختلف، سعی در پنهان نگاه داشتن محتوای نامعلومی دارد که بر روابط وبژه یی دلالت می کند. شرایطی که در یک اشتراک زبانی، به شکل گیری نمادین نشانه ها و علایم اختلال منجر می شود. بر این اساس، نقطه عزیمت درمان های تحلیلی، درگیر کردن سوژه متکلم در فضای بین فردی انتقال است که در یک حرکت زمانمند، به مساله گشایی علایم اختلال منجر می شود.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : دوشنبه 29 مهر 1392
  • موضوعات : نظریات ,
  • بازدید : 961 مشاهده

 

آلبرت بندورا در تاریخ 4 دسامبر 1925 در شهر کوچکی در نزدیکی ادمونتون کانادا به دنیا آمده است. او آخرین بچه از 6 فرزند پدر و مادرش بود. مثل بسیاری از کودکانی که در روستاهای کوچک به دنیا می آیند، بندورا، از ابتدائی تا دبیرستان به یک مدرسه رفت. اما به خاطر کمبود معلم و منابع مختلف، از بندورا و دیگر دانش آموزان خواسته میشد که «به خودشان درس دهند.».

 

 

 بعد از دیپلم و در تابستان، بندورا در عملیات ساخت بزرگراه آلاسکن به عنوان کارگر مشغول به کار شد. این بزرگراه، در طول جنگ جهانی، برای وصل کردن آمریکا به ایالت آلاسکا ساخته شد. در این زمان، بندورا با کارگران زیادی دوست شد که انواع و اقسام مشکلاتِ روانی را داشتند و بیوگرافی شان بسیار «پر رنگ و لعاب» بود. از جمله این افراد کسانی بودند که از زندان آزادی مشروط گرفته بودند اما فرار کرده بودند، بدهکارانی بودند که از طلبکاران فرار کرده بودند، یا مردان مطلقه ای بودند که برای فرار از پرداخت نفقه فرار کرده بودند. مشاهدات وی، و تاملاتی که با این افراد داشت، باعث شد به روانشناسی بالینی علاقه مند شود.

توضیحات بیشتر / دانلود

فهرست:

اجزای هیجان

تاریخچه هیجان

نظریه‌های هیجان

وظایف هیجان‌ها

فیزیولوژی هیجان‌ها

تعریف هیجان

آثار هیجان

هیجان مُفید ـ هیجان مُضرهیجان

راه کارهای مقاوم سازی خود

رواشناسی هیجان

 نگاه اجمالی

ابعاد هیجان

دیدگاه های مربوط به هیجان

چند نوع هیجان وجود دارد؟

هیجانها چه فایده ای دارند؟

هیجان در زندگی

مشخصات هیجان

هیجانات وسیله بستگی میان افراد

فواید هیجانها

مضرات هیجانها

هیجان پایه و اساس هنر

شناخت حالات هیجانی خود

انواع هیجان

نتیجه

توضیحات بیشتر / دانلود

95 درصد افرادی که خودکشی می کنند ، دچار نوعی بیماری روانی هستند که در ذیل توضیح داده می شود .

1 - شایع ترین بیماری روانی در این بیماران افسردگی ( به ویژه بیماران افسرده هذیانی ) است. مهم ترین عامل پیش بینی خودکشی در بیماران افسرده ، احساس ناامیدی و درماندگی است .

2 - اسکیزوفرنی 10 درصد موارد را شامل می شود. این بیماران به دلیل افکار هذیانی یا توهمات شنوایی آمرانه دست به خودکشی می زنند .

3 - دمانس و دلیریوم در 5 درصد موارد علت خودکشی هستند . در این بیماران علت اصلی افسردگی یا اختلال شناختی همراه با دنمانس یا دلیریوم است .

4 - اختلالات همراه به ویژه اعتیاد به الکل یا موادمخدر یا اختلالات شخصیتی نیز از اختلالات زمینه ای موجود در بیمارانی است که اقدام به خودکشی می کنند .

5 - پنچ درصد افرادی که خودکشی می کنند ، بیماری روانی خاصی ندارند . از دست دادن روحیه ، بیماری های کشنده و انتهایی ، دردهای مزمن ، از علل خودکشی در این گروه است .

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : نظریات ,
  • بازدید : 1765 مشاهده

در این مقاله کوتاه نگاهی می اندازیم به دو نظریه راجع به نیازهای انسان .

از نظریه هایی که در خصوص نیازهای آدمی مطرح است ، نظریه آبراهام مزلو (۱۹۰۸ ۱۹۷۰) روانشناس امریکایی است . در واقع باید نظریه سلسله مراتب نیازها که توسط وی ارائه شده را یکی از معتبرترین نظریه های مطرح در مورد نیازهای انسانی دانست. طبق این نظریه، نیازهای اساسی انسان عبارتند از:
نیازهای جسمانی اولیه (نیاز به غذا، پوشاک، مسکن و ... )
نیازهای ایمنی (نیاز به ثبات و رهایی از ترس و نگرانی )
نیاز به احترام (حرمت و مقام و موقعیت )
نیاز به خودشکوفایی.
نیاز به دانستن و فهمیدن (شناخت و درک پدیده ها )
نیازهای زیبایی شناختی (نیاز به زیبایی و نظم )

اگر نیازهای فیزیولوژیک و جسمانی به طور نسبتاً خوبی ارضا شوند، مجموعه جدیدی از نیازها پدید می آیند که به طور کلی در زمره نیازهای ایمنی طبقه بندی می شوند. به همین ترتیب با ارضای نسبی هر سطح از نیازهای مذکور، نیازهای سطح دیگر مطرح می شوند؛ یعنی پس از ارضای نیازهای جسمانی و ایمنی، نیاز به عشق و محبت و تعلق پدیدار می شود و پس از ارضای این نیازها، نیاز به عزت نفس و احترام مطرح می شود.

توضیحات بیشتر / دانلود

نظریه پیاژه

پست شماره 57
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : نظریات ,
  • بازدید : 1689 مشاهده

مفاهیم پایه درنظریه پیاژه

تعادل و تعادل یابی : تعادل : یک حالت توازن شناختی بین درک ما از جهان هستی و تجربه هایمان است . تعادل یابی یا عمل جستجو برای نظم و توازن به معنی مقایسه ی درک ما با جهان واقعی است وقتی که درک ما بتواند رویدادهایی را که مشاهده می کنیم تبیین نماید دنیا برای ما معنی  می دهد و ما در حالت تعادل قرار می گیریم . وقتی که درک نتواند رویدادهایی را که مشاهده می کنیم تبیین   کند، نبود تعادل رخ    می دهد و ما برانگیخته می شویم تا تبیین های دیگری را جستجو نماییم . بی تعادلی نیروی محرک ما در رشد یا تحول است ( سیف ص 70)تعادل جویی: مکانیسم کودک برای تنظیم و یکپارچه ساختن تغییراتی است که در اثر بلوغ ،تجارب فیزیکی و اجتماعی پدید آمده است . (خرازی ص 135)

تعدل یابی به معنای جستجو به منظور هماهنگی ذهنی بین طرح های شناختی با اطلاعات کسب شده از محیط ( لطف آبادی ص 69)

طرحواره : الگوهای سازمان یافته اندیشه و عمل که در تعامل بین ا نسان و محیط به کار می رود ( سیف ص70)

طرحواره : طرحواره  ها الگوهای سازمان یافته یا واحدهایی از عمل یا تفکر هستند که ما برای معنادار کردن تعاملات خود با محیط ، آن ها را می سازیم . طرحواره ها را می توان به فایل هایی تشبیه کرد که ما اطلاعات را در آن ذخیره می کنیم ( بیابانگرد، نعمتی ص 15)

توضیحات بیشتر / دانلود

یک روانشناس برخنداندن روزانه حداقل ۱۰ دقیقه کودک برای پرورش خلاقیت تاکید کرد. ریشه شکل‎گیری خلاقیت، در تربیت فرزند است و تربیت فرزند سخت‏‎ترین کار است. کودکان اگر عزت نفس داشته باشند خلاقیت دارند و یکی از راه‎های افزایش عزت نفس وقت گذاشتن برای کودک است. به‌عنوان مثال برای پرورش گل‎های یک باغچه باید به آن رسیدگی کرد و وقت گذاشت.
 بازی با کودک، کتاب خواندن برای او و نوازش آن از روش‎های پرورش عزت نفس و خلاقیت کودک است. اولیاء باید یاد بگیرند که به حرف‎های کودک گوش دهند البته باید توجه کنند که ادای گوش دادن را درنیاورند بلکه با احترام قائل شدن به او تمام حرف‎های او را به دقت گوش کنند و حتی اگر نیاز باشد کار خود را تعطیل نمایند.

این روانشناس افزود: کودک تا ۷ سالگی محتاج به کمک است و نمی‎تواند کارهای ریز را به خوبی انجام دهد، پس اگر در این دوران کودک نتوانست کارهایش را به خوبی انجام دهد و به‌عنوان مثال غذای خود را زمین ریخت او را زیر سوال نبرید زیرا این عمل تلقینی برای کودک است که نمی‎تواند کارهای خود را انجام دهد. وی خاطرنشان کرد:

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : نظریات ,
  • بازدید : 1999 مشاهده

نظریه یادگیری اجتماعی که توسط آلبرت بندورا ارائه شد، احتمالاً تاثیرگذارترین نظریه یادگیری و رشد بوده است. با وجودی که این نظریه ریشه در بسیاری از مفاهیم نظریه سنتی یادگیری دارد، امّا بندورا اعتقاد دارد که آموزش مستقیم، تنها وسیله برای یادگیری نیست.

نظریه او، یک عنصر اجتماعی را نیز در نظر می گیرد و می گوید که مردم می توانند اطلاعات و رفتارهای جدید را از طریق مشاهده مردمان دیگر یادبگیرند. این نوع یادگیری را که به یادگیری (یا مدل سازی) مشاهده ای معروف است می توان برای توضیح انواع گسترده ای از رفتارها به کار برد.

مفاهیم اولیه یادگیری اجتماعی

۱) یادگیری مشاهده ای

مردم می توانند از طریق مشاهده یاد بگیرند. بندورا در آزمایش معروف خود به نام «عروسک بوبو» نشان داد که کودکان رفتارهایی را که در دیگران مشاهده می کنند، یاد گرفته و تقلید می کنند. کودکانی که در آزمایش بندورا شرکت کرده بودند، آدم بالغی را مشاهده کردند که رفتار خشنی با عروسک بوبو داشت. هنگامی که بعداً به کودکان اجازه داده شد تا در یک اتاق دیگر به بازی با عروسک بوبو بپردازند، آنها شروع به تقلید و تکرار رفتارهای خشنی که قبلاً مشاهده کرده بودند نمودند.

توضیحات بیشتر / دانلود