• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی معمولاً با ویژگیهای همچون دشواری در تنظیم هیجان، تکانشگری، بیقراری یا افسردگی مزمن، ترس از رها شدن، احساس پوچی، ارتباطات بی ثبات و رفتارهای پرخطر شناخته میشود...

توضیحات بیشتر / دانلود
تحلیل روانشناختی زنان برمبنای روانشناسی اسطوره ای

 جلسه ماهانه انجمن زنان پژوهشگر تاريخ، اين‌بار به تحليل روانشناختي زنان بر مبناي روانشناسي تلفيقي- روانشناسي اسطوره‌اي توسط دکتر شهره انصاري؛ عضو هيئت علمي ‌پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي اختصاص داشت.

انصاري در اين نشست به تحليل روانشناختي چهار زن به نام‌هاي ارتميس، دميتر، پرسفون و آفروديته در اسطوره‌ها پرداخت و تصريح کرد:

توضیحات بیشتر / دانلود
امید تازه برای درمان بیماری اسکیزوفرنی

مهمترين مشخصه بيماري اسکيزوفرني، هذيان و توهم بيمار است. بيماران مبتلا به اسکيزوفرني مدام بر اين باورند که افراد ديگر قصد کنترل و صدمه به آنان را دارند....

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 19 تیر 1393
  • موضوعات : مقالات ,
  • بازدید : 353 مشاهده

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، چاقی و اضافه وزن يکی از معضلاتی است که سلامت جمعيت بسياری از کشورهای جهان، ازجمله ايران را تهديد می‌کند. بررسی مطالعات پيشين نشان می‌دهد که عوامل شناختی، به ويژه سوگيری توجه، نقشی مهمی در ناکامی کسانی که به منظور کاهش وزن، تحت رژيم درمانی قرار می‌گيرند، ايفا می‌کند. همچنين، نتايج پژوهش‌های صورت گرفته حاکی از آن است که سبک خوردن افراد، عامل مهمی در پيش بينی ميزان موفقيت آنها در رسيدن به هدف کاهش وزن است.

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط عوامل فوق در جامعه ايرانی است. روش: در پژوهش حاضر رابطه بين سوگيری توجه، سبک‌های خوردن، و تعامل اين دو در کسانی که تحت رژيم کاهش وزن بودند (34 نفر) و در افراد عادی (35 نفر) مورد بررسی قرار گرفت؛ اين افراد واجد ملاک‌های پر اشتهايی روانی و بی‌اشتهايی روانی نبودند. برای سنجش سوگيری توجه از نسخه تطبيق يافته آزمون استروپ هيجانی و برای سنجش سبک خوردن غالب از پرسشنامه عادات خوردن داچ استفاده شد. يافته‌ها: نتايج تحليل واريانس چندمتغيری حاکی از آن بود که سوگيری توجه خوراکی و نمايه توده بدنی در رژيم گيرندگان، بيش از افراد عادی است. همچنين، اغلب افرادی که رژيم غذايی داشتند، در مقياس‌های خوردن بازداری شده و خوردن هيجانی نمرات بالاتری را نسبت به گروه غير رژيم گيرندگان کسب کردند.

نتيجه‌گيری: رژيم گرفتن می‌تواند با افزايش سوگيری توجه و غلبه سبک خوردن بازداری شده و هيجانی همراه باشد. اين عوامل در چارچوب نظريه انگيزشی می‌توانند شکست در رِژيم درمانی را تبيين کنند.

اصل مقاله

  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 12 تیر 1393
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 435 مشاهده

برای دانلود مقالات بر روی لینکهای آبی رنگ کلیک کنید.

چند راه ساده برای باز کردن گره کور زندگی
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 10 تیر 1393
  • موضوعات : مقالات ,
  • بازدید : 361 مشاهده

زندگي ساده است. اما ما اصرار داريم که آن را پيچيده جلوه دهيم. گاهي در انتخاب دوست دقت نمي کنيم يا گاهي به تنها کسي که اعتماد نمي کنيم خودمان است و در آخر، وقتي به زندگي مان نگاه مي کنيم؛ کلافي پر از گره هاي کور مي بينيم. در ادامه به چند روش براي باز کردن گره هاي کور زندگي اشاره مي کنيم:

توضیحات بیشتر / دانلود
عجیب ترین شیوه درمان افسردگی
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 04 تیر 1393
  • موضوعات : مقالات , تحقیقات ,
  • بازدید : 427 مشاهده

روانشناسان معتقدند که تقويت سلامت روان و بهبود خُلق تنها به ورزش کردن، نوع رژيم غذايي يا مصرف دارو ختم نمي‌شود بلکه گزينه‌هاي موثر ديگري نيز براي مقابله با اندوه و افسردگي وجود دارد.

بهبود خلق براي داشتن سلامت روان ضروري است. اختلال افسردگي حاد معمولا از يک اختلال ساده و معمول افت خلق شروع مي‌شود.
مديکال ديلي در گزارشي نوشت: اختلال‌هاي مربوط به خلق و خو با انجام برخي فعاليت‌هاي خاص قابل معالجه و کنترل هستند که برخي از اين راهکارها را احتمالا پيش از اين هرگز نشنيده‌ايد. اين راهکارهاي موثر به شرح زير است:

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 19 فروردین 1393
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 451 مشاهده

دانلود مجله علمی-پژوهشی روان شناسی بالینی دوره 5, شماره 4 زمستان 92 شامل 9 مقاله:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1-مقايسه اثربخشی آموزش کنش‌های اجرايی و بازی درمانی در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان مبتلا به نارسايی در حساب

محمد نريمانی، اسماعيل سليمانی، عادل زاهد بابلان ، عباس ابوالقاسمی

2-مقايسه‌ی توجه متمرکز در کودکان دچار ناتوانی‌های يادگيری و عادی

محمد علی نظری، شهلا جنگی ، علی اکبر شيرآبادی

3-اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر تکانشگری و بهبود نشانه‌های مرضی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای

پرويز شريفی درآمدی، محمد جواد بگيان کوله مرز، حافظ پادروند ، فرشيد گراوند

4-تأثير آموزش مديريت استرس به شيوه شناختی-رفتاری بر اضطراب، افسردگی و اختلال شناختی بيماران مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس

سيده نرجس زمانی، عباس رحمتی ، مسعود فضيلت پور

5-تأثير درمان گروهی پذيرش و تعهد بر خودمديريتی ديابت نوع2

شاهرخ مکوند حسينی، علی محمد رضايی ، محمد مهدی آزادی

6-مقايسه باورهای فراشناختی ودشواری درنظم‌جويی هيجان در افراد وابسته به مواد و بهنجار

زهرا بابايی ، پروين رفيعی نيا

7- اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری گروهی بر علائم افسردگی، اضطراب و نشخوار فکری در بيماران مبتلا به افسردگی و اضطراب

مهدی زمستانی، ايران داودی، مهناز مهرابی زاده هنرمند ، يداله زرگر

8-بررسی ويژگيهای روانسنجی پرسشنامۀ شخصيتی آيووا

وحيد خسروانی، فخرالسادات قريشی راد ، رحيم يوسفی

9-اثربخشی درمان فراشناختی در بيماران اختلال‌تنيدگی پس‌از سانحه: مورد پژوهی سه بيمار

يعقوب وکيلی، لادن فتی ، مجتبی حبيبی

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

دانلود مقالات در ادامه برای اعضای سایت

توضیحات بیشتر / دانلود
تیپ های شخصیتی پر استرس

 

بعضي‌ها هميشه اضطراب دارند، ممكن است اين اضطراب را نشان ندهند اما درون‌شان غوغايي است، اين هم تا حدود زیادی ناشي از تيپ شخصيتي آنهاست.  در اين مطلب شما را با 4 تيپ شخصيتي پراسترس و شيوه شناخت آنها و راهكارهايي براي كمك به آنها آشنا مي‌كنيم.

تیپ شخصیت الف

 الف‌هاي در خطر: یکی از تیپ‌های شخصیتی پراسترس تیپ شخصیتی«الف» است.  شخصیت «الف» فردي است که در همه کارهایش سرعت داشته و خیلی عجله دارد و از این که چند کار را با هم انجام می‌دهد لذت می‌برد و همیشه فکر می‌کند که خودش کارها را بهتر و به‌ موقع‌تر انجام می‌دهد.  اين افراد اعتیاد به کار دارند و حتی در تعطیلات هم نمی‌توانند از کار کنار بکشند.  اگر مشغول کاری نباشند احساس بی‌قراری و اضطراب شدید مي‌كنند.  همیشه زودتر از موعد سر قرار حاضر می‌شوند و جالب اینجاست که نمی‌دانند چه فشاری را متوجه جسم خود می‌کنند.  بیشترین فشار به این افراد زمانی وارد می‌شود که همکار، همسر يا دوست آنها تیپ شخصیت مقابل آنها یعنی تیپ «ب» باشد.  این خصوصیات بیشتر ناشی از ژن است اما مقداری از آن هم ناشی از خصوصیات اکتسابی است، یعنی فرد مثلا 4 کار را با هم انجام می‌دهد و از این کار لذت می‌برد و همین روال را دائما تکرار می‌کند و به آن عادت می‌کند و در آن غرق می‌شود و آن را ادامه می‌دهد...

توضیحات بیشتر / دانلود

بسمه تعالی

انسان کامل از دیدگاه اسلام و روانشناسان انسان گرا

سعیده خدایی   

چکیده:

توجه به انسان و مطالعه آن پدیده تازه‌ای نیست و ریشه‌ای عمیق دارد و مساله مورد بحث و قابل توجه اغلب دانشمندان و مکاتب مختلف بوده است.

بنابراین در آغاز تعریفی مختصر از انسان کامل آورده شده است و در گام بعدی انسان کامل را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار داده و سپس سراغ مکاتب روانشناسی رفته و از دیدگاه روانشناسان انسان گرا مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

پیشگفتار:

سخن گفتن از انسان از مباحث دیرینه فرهنگ بشری است و در مکاتب به فراوانی از آن سخن گفته اند. گرچه ناگفته پیداست که هر مکتب و آیینی ناگزیر انسان را آنچنان که خود درمیابد و بدان نیاز دارد تعریف کرده است.

روانشناسی به عنوان یک علم تجربی جدید مفهوم انسان کامل و رشد یافته را مد نظر قرار داده و دیدگاه‌های مختلف روانشناسی را در این مورد ارائه کرده است. دیدگاهی که مدنظر انسان شناسان بوده و هست و آن بیان بایدها و نبایدها در مورد انسان است که انسان ایده‌آل و کامل کیست؟

یکی از مسائل جالب توجه در این موضوع آن است که چگونه میتوان تلفیقی از دیدگاه اسلامی و روانشناختی از کمال انسان را ارائه داد.

 

معناشناسی انسان کامل:

به گفته استاد مطهری انسان کامل یعنی: انسان نمونه،انسان اعلی یا انسان والا. اولین کسی که تعبیر انسان کامل را در دنیای اسلام مطرح کرد،عارف معروف محی الدین عربی است.

 

توضیحات بیشتر / دانلود

 

در جستجوی هویت:

آیا شخصیت ما به گروه خونی بستگی دارد؟من کیستم؟پاسخ این سوال شامل:قد،رنگ چشم،رنگ مو،وضعیت تأهل و... می باشد که همه ی آن ها جنبه ی بیرونی زندگی را در بر میگیرند.

کلیه ی اطلاعات بالا توسط پیتر.ج.د آدامو قابل اندازه گیری هستند.نکته ی جالب این است که بسیاری از مردم معتقدند پاسخ به پرسش من کیستم؟بسیار مشکل است.

یکی از شاخص های دیگر مربوط به گروه خونی است و همانطور که میدانیم مطالعه ی شخصیت بخشی از مطالعه ی فردیت می باشد.

طبق یافته های دانشمندان جسم و ذهن از لحاظ فیزیولوژیکی با هم در ارتباط اند.

در پزشکی یونانی چهار عنصر اصلی به نام های:خون،بلغم،صفرا و سودا وجود دارند.در پزشکی سنتی به غلظت این عناصر به خصوص خون توجه خاص نشان داده می شد.

در علوم جدید رابطه ی میان خون،چسبندگی خون و انواع حالتهای اضطراب مزمن را تأیید می کند.همگی بر این نکته واقفیم نکته ای که در سرتاسر سیستم های بدن ما حضور دائمی دارد،گروه خونی می باشد.در ادامه به نکاتی در رابطه با گروه خونی و ارتباط آن با مسائل شخصیتی و بیماری های روانی شرح داده خواهد شد.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : شنبه 19 بهمن 1392
  • موضوعات : مقالات , موفقیت ,
  • بازدید : 397 مشاهده

 

 

دانش آموز موفق باید سعی کند مطالب را سعی کند مطالب را درکلاس و هنگام ارائه توسط معلم فراگیرد و یک نکته ی مهم دیگراین است که در کلاس حضوری فعال داشته باشد و قبل از شروع کلاس مطالب از پیش آموخته را با همکلاسی های خود مرور کرده و اگر با مشکلی مواجه شد با معلم خود در میان بگذارد.در ادامه چند اصل را برای موفقیت بیشتر ارائه شده است:

1.قبل از شروع کلاس تکالیف خود را انجام دهید.

2.همیشه سعی کنید حداقل 10 دقیقه قبل از شروع کلاس در محل برگزاری حضور یابید.

3.تمامی لوازم ضروری را همراه داشته باشید و همیشه آن ها را در دسترس خود قرار دهید.

4.قبل از شروع کلاس سه سوال مهم در رابطه با موضوع درس آماده کرده و درهنگام تدریس از معلم و همکلاسی هایتان بپرسید.دقت داشته باشید که نوع سوالات شما در ذهنیت معلم نسبت به شما تاثیر شگرفی دارد.

5.سعی کنید شنونده ای فعال و دقیق باشید،زیرا شما بیش از 75درصد مطالب را از طریق شنونده خوب بودن فرا میگیرید.

6.مطالب را یادداشت برداری کنید،زیرا از این طریق مطالب بهتر در ذهن شما جای میگیرند.

7.تلفن همراه خود را خاموش کرده و سایر لوازم الکتریکی را همراه خود به کلاس نبرید.

8.همیشه سعی کنید یادداشت برداری کنید،زیرا یک دانش آموز ممتاز و موفق نکات را یادداشت می کند زیرا با این کار از تنبل شدن ذهن جلوگیری می شود و یادگیری را تقویت می کند.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 17 بهمن 1392
  • موضوعات : مقالات , موفقیت ,
  • بازدید : 339 مشاهده

 

 

چکیده:

چکیده:

مبحث روشهای مطالعه،یکی از مباحثی است که در دوران تحصیل کاربرد فراوانی برای دانش آموزان و به خصوص متقاضیان کنکور دارد.این تحقیق به روش کتابخانه ای و به منظور یادگیری بهتر و موثرتر نوشته شده است.

مقدمه:در کلیه مقاطع تحصیلی راه کارها و شیوه هایی برای بهره بردن بیشتر از مطالعه کتب درسی و ایجاد فضای مناسب برای تحصیل ضروری است.لذا در این تحقیق تصمیم بر آن شد که راهکارهایی برای بهره وری بهتر در اختیار خوانندگان عزیز و به خصوص محصلان گرامی قرار گیرد.امید است مفید واقع شود.

                                                                                                             فاطمه ذاکری

                                                                                                            بهمن ماه 1392

این تحقیق برای دانش آموزانی نگارش یافته است که:

1.می خواهند نظم و ترتیب بیشتری به مطالعه خویش دهند.

2.محیطی بهتر را برای مطالعه ایجاد کنند که آسانتر یادبگیرند.

3.با استفاده مفید از روش های مرور دروس،ساعات مطالعه را به حداقل ممکن کاهش دهند.

4.دقیق تر درس بخوانند.

5.بتوانند در یادداشت برداری مهارت بیشتری کسب کنند.

6.مقاله ای بنویسند که حداقل 4 پاراگراف مفید داشته باشد.

7.مهارت خود را در تحقیق افزایش دهند.

8.نقاط قوت خود خود را تشخیص داده و آن را تقویت نقاط ضعف خویش را نیز مرتفع نمایند.

9.اضطراب و استرس خود را در رابطه با مسائل تحصیلی کاهش دهند.

10.عادات تغذیه سالم ومناسب،عادات اجتماعی وجسمانی خود را که در یادگیری موثرند را بشناسند.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 16 بهمن 1392
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 537 مشاهده

مجله روان شناسی بالینی دوره 3 شماره 1 سال 92 شامل 10 مقاله علمی-پژوهشی:

1-زير گونه‌های اختلال شخصيت ضد اجتماعی، ارتباط آن با اضطراب و همبودی آن با سوء مصرف مواد

ايمان الله بيگدلی، علی محمد رضايی ، زهره عرب

2-اثربخشی درمان فراشناختی گروهی بر باورهای فراشناختی، نگرانی و حوزه‌های نگرانی در بيماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگير

فاطمه حسينی غفاری، پروانه محمدخانی، عباس پورشهباز ، بهروز دولتشاهی

3-مقايسه اثربخشی درمان مبتنی براصلاح ارزيابی‌های ثانويه کنترل ودرمان مبتنی بر اصلاح مسئوليت پذيری افراطی در بيماران مبتلا به اختلال

راضيه ايزدی، محمدرضا عابدی

4-اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش شذت علائم افسردگی و اختلال شخصيت وسواسی-جبری: پژوهش مورد منفرد

محمد صادق منتظری، حميدطاهر نشاط دوست، محمدرضا عابدی ، احمد عابدی

5-اثربخشی مديريت استرس به شيوه شناختی- رفتاری بر ارتقای بهزيستی روان‌شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجويان دارای احساس غربت

نيکزاد قنبری، مجتبی حبيبی ، سلوی شمس الدينی

6-بررسی سوگيری توجه، سبک‌های خوردن، و نمايه توده بدنی در افراد رژيم گيرنده و عادی

جواد صالحی فدردی، مسعود مقدس زاده بزاز، سيد امير امين يزدی ، محسن نعمتی

7-مقايسه نقش تبيينی کمال گرايی در ويژگی‌های وسواسی جبری و نگرش‌های خوردن مرضی

علی محمدزاده، محمود نجفی ، اکبر رضايی

8-مقايسه کارکردهای اجرايی بيماران مبتلا به اختلال وسواسی- جبری و افراد بهنجار

وحيد نجاتی، عباس ذبيح زاده، قيصر ملکی ، مريم صفرزاده

9-اثر آموزش کنش‌های اجرايی مبتنی بر رايانه بر عملکرد اجرايی و نشانه‌های رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نارسايی توجه/ فزون کنشی

حسن رستمان، سياوش طالع پسند ، مرتضی نظيفی

10- بررسی مشارکت علمی روان شناسان ايرانی در انتشار مقالات علمی در پايگاه مدلاين طی سال های 2010-2000

محمد حسين بيگلو، نگين چخماچی ، سوسن شاه خدابنده

دانلود مقالات در ادامه مطلب برای اعضای سایت

 

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 13 بهمن 1392
  • موضوعات : درمان , مقالات ,
  • بازدید : 315 مشاهده

دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، تهران، اوين، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

هدف: يکي از مداخله هاي گروهي در توان بخشي رواني تفريح درماني است. هدف اين پژوهش بررسي تاثير تفريح درماني بر وضعيت رواني بيماران مبتلا به اسکيزوفرنيا بود.


روش: در يک پژوهش مداخله اي از نوع پيش آزمون - پس آزمون 45 مددجوي مبتلا به اسکيزوفرنياي مزمن بستري در مرکز آموزشي درماني روانپزشکي رازي تهران با روش نمونه گيري مبتني بر هدف انتخاب و به کمک مقياس کوتاه نمره دهي روانپزشکي (BPRS) ارزيابي شدند و سپس به يک سفر تفريحي 10 روزه به شهر مشهد فرستاده شدند. آن گاه دوباره همه آزمودني ها به کمک ابزار يادشده ارزيابي شدند. براي تحليل داده ها آزمون آماري t به کار برده شد.


يافته ها: ميانگين نمرات کلي مقياس کوتاه نمره دهي روانپزشکي از 5/42 در پيش آزمون به 8/29 در پس آزمون کاهش يافت و آزمون آماري t تفاوت به وجودآمده در وضعيت رواني بيماران مبتلا به اسکيزوفرنيا را در پس آزمون بهتر از پيش آزمون نشان داد (0.001>p).


نتيجه گيري: تفريح درماني به عنوان يک مداخله توانبخشي و غيرعضوي مي تواند بهبود وضعيت رواني مددجويان مبتلا به اسکيزوفرنياي مزمن را به دنبال داشته باشد.

دانلود مقاله

اختلالات رفتاری

پست شماره 413

بسمه تعالی

 اختلالات رفتاری

مولف:فاطمه ذاکری

چکیده                                             :

 

  • همانطور که میدانیم در این دوره به دلیل شیوع بیماری های روانی ضرورت آشنایی با آنان نیز بیشتر شده است.امیدوارم نوشته زیر مورد توجه

  • قرار گیرد.

 

 مقدمه:                                    

     با احترام خوانندگان گرامی با مطالعه کتب متعدد روانشناسی و مجلات و با توجه به اهمیت موضوع اختلالات رفتاری تصمیم گرفتم تحقیق زیر با محوریت سایکوزها و نوروز ها و عوامل پیدایش این اختلالات مختصری توضیح دهم.امید است مفید واقع شود.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 10 بهمن 1392
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 699 مشاهده

دانلود فصلنامه کودکان استثنایی شماره 49 بهمن 92

بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود تشخيص حالات هيجانی در کودکان دارای اتيسم با عملکرد بالا

اسماعیل شیری، دکتر وحید نجاتی، دکتر حمیدرضا پوراعتماد

پيش بينی سلامت روان براساس درك معنوی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذير و عادی ابتدايی شهر گرگان

ندا مصدق، دکتر باقر غ باری بناب ، حجت پیرزادی، ناهید شفیعی

بررسی مقايسه ای مهارت های بينايی - حرکتی در دانش آموزان سن دبستانی دارای افت شنوايی عميق و عادی

رویا شجاعی، دکتر سعید حسن زاده، مژگان فرهبد

تأثير آموزش نظرية ذهن بر ارتقاء همکاری، خويشتن داری و قاطعيت کودکان پسر اتي س تيك 21 - 7 سال از ديدگاه معلمان

رقیه اسدی گندمانی، عباس نسائیان، نرگس ادیب سرشکی، دکتر مسعود کریملو

آموزش آغازگری اجتماعی به کودکان اتيسم با استفاده از مدل سازی ويدئويی

لیلا هوشیار محبوب، دکتر فریدون یاریاری، پاکدل مقدم

تأثير يك دوره تمرين دو يدن آهسته بر تعادل ايستا و پويای دانش آموزان پسر مبتلا به سندرم داون

رضا توکل، دکتر شهلا حجت، دکتر مهدی کهندل

بسامد مصرف ميوه و سبزيجات در کودکان مبتلا به سندرم داون

دکتر سید مصطفی نچواک

کنگره ها و همايش های بين المللی

دانلود فصلنامه در ادامه مطلب برای اعضای سایت

توضیحات بیشتر / دانلود

روانشناسی عمومی

پست شماره 401

چکیده: انگیزه از نگارش این مقاله آشنایی بیشتر با علم روانشناسی و شاخه های مرتبط با آن است.در این مقاله سعی بر این شده که مطالب به صورت ساده و قابل فهم برای استفاده عمومی نگارش شود.شیوه تحقیق کتابخانه ای میباشد. فاطمه ذاکری زمستان 1392 بوشهر


مقدمه: باسلام واحترام خدمت کلیه خوانندگان عزیز.مقاله ای که اکنون مطالعه مینمایید مربوط به علم روانشناسی است.مقاله ی پیش رو شامل تمامی شاخه ها و زیر مجموعه های آنها در علم روانشناسی می باشد. واژه روانشناسی یعنی مطالعه ذهن و رفتار.از آنجا که مطالعه ذهن دشوار است با استفاده از مطالعه رفتار یک فرد تا حدودی میتوان او را مورد مطالعه قرار داد.رفتار را برای اعمالی چون خندیدن,آشامیدن و... بکار میبرند.رفتار به شکل علمی یعنی فعالیت غدد درون ریز وفعالیت های قابل مشاهده عضلات بدن. علم روانشناسی از زمان خلقت انسان وجود داشته اما آغاز علمی شدن آن را به تاسیس آزمایشگاه روانشناسی توسط وونت نسبت داده اند.به دلیل وجود عقاید و سنتهای گوناگون هر یک از شاگردان وونت مکتب جدیدی را بوجود آوردند.روانشناسی در اکثر رشته ها رشد زیادی پیدا میکند به خصوص در قرون 19 و 20 میلادی .مطالعه بیماران شکل تازه ای به خود میگیرد.مطالعات بر روی بیماران ناتوان ذهنی و... روند تازهای پیدا میکند.


 در ایران نیز دکتر علی اکبر سیاسی ,روانشناسی جدید را پایه گذاری کردند و به ایشان عنوان پدر علم روانشناسی جدید را داده اند.کتاب دکتر سیاسی با عنوان علم النفس و کتاب دکتر هوشیار تحت عنوان سنجش هوش, هر دو در سال 1317 انتشار یافتند.و در سال 1341 دکتر صنایی کتاب اصول روانشناسی نرمان.ال.مان را به فارسی ترجمه کردند که هنوز این کتاب جز منابع درسی رشته روانشناسی بسیاری از دانشگاههای ایران است. در طی سالیان زیاد و با توجه به رشد رشته روانشناسی مکاتب گوناگون چون:کنش گرایی,گشتالت گرایی,ساخت گرایی و ... بوجود آمدند. و همچنین به دلیل گسترش رفتار شاخه های گوناگون شامل :روانشناسی عمومی,بالینی,فیزیولوؤیک ,ژنتیک و... بوجود آمدند.

توضیحات بیشتر / دانلود
روانشناسی رنگ در قرآن

 

کسانی كه با قرآن كريم مأنوس هستند، اطلاع دارند سوره بقره (گاو ماده) در بردارنده داستاني است كه يكي از اركان آن پيدا كردن گاوي با ويژگيهاي خاص و رنگ مخصوص است. سپس كشتن آن گاو و زدن بخشي از آن را به بدن كسي كه به ناحق كشته شده بود تا زنده شود و قاتل را معرفي كند.....

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 02 بهمن 1392
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 881 مشاهده

فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی بالینی دوره 5 شماره 3 سال 92 شامل 10 مقاله:

1-اثربخشی درمان شناختی- تحليلی بر سلامت روان بيماران مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری.

يوسفی آزيتا، اسحق رحيميان بوگر ، علی محمد رضايی

2-سيستم های مغزی-رفتاری، باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در بيماران مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری

حسين شاره ، عبداللطيف علی مرادی

3-مقايسه ذهن آگاهی و حساسيت اضطرابی در دانشجويان دارای احتکار وسواسی و علائم اختلال بدشکلی بدن

محمد نريمانی، مرضيه امينی، عباس ابوالقاسمی ، عادل زاهد بابلان

4-مقايسه اثربخشی زوج درمانی يکپارچه نگر و زوج درمانی هيجان مدار بر علائم افسردگی و استرس پس از سانحه ناشی از روابط فرازناشويی در زوجين

جواد کريمی، منصور سودانی، مهناز مهرابی زاده هنرمند ، عبدالکاظم نيسی

5-اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانه‌های افسردگی و پذيرش کودکان دارای والدين مطلقه

نسرين اسماعيليان، کارينه طهماسيان، محسن دهقانی ، فرشته موتابی

6-اثربخشی درمان تعامل والد کودک بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای

 مرضيه عباسی، حميد طاهر نشاط دوست

7- روايی و اعتبار پرسشنامه مشکلات بين فردی (IIP-32)

نجمه فتح، پرويز آزاد فلاح، سيد کاظم رسول زاده طباطبايی ، چنگيز رحيمی

8-ويژگی‌های روان‌سنجی مقياس احساس تنهايی دانشجويان (SLFS)

علی محمد رضايی، مريم صفايی ، فاطمه سادات هاشمی

9-نشانگان شناختی/ توجّهی و راهبردهای نظم‌جويی شناختی هيجان: فرآيندهای فراتشخيصی يا وابسته به تشخيص در اختلال‌های خلقی و اضطرابی

بهزاد سلمانی ، جعفر حسنی

10-گزارش خبری: بررسی وضعيت همکاری نويسندگان مقالات چاپ شده در مجله روان‌شناسی بالينی دانشگاه سمنان در بازه زمانی 1388 تا 1391

رحمان معرفت، مريم صابری ، سهيلا گنج خانلو

دانلود مقالات در ادامه مطلب برای اعضای سایت

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 18 دی 1392
  • موضوعات : مقالات ,
  • بازدید : 572 مشاهده

دانلود مقاله بررسی تاثیر آموزش زبان انگلیسی بر شدت لکنت زبان

احمد درخشان پور،جواد حاتمی،غلامعلی افروز،تقی آقا حسینی،راضیه نکوئی

9 صفحه 540 kb

دانلود مقاله

  • تاریخ ارسال : سه شنبه 17 دی 1392
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 585 مشاهده

مجله علوم رفتاری،دوره 7،شماره 3،سال 92،شهریور،شامل 12 مقاله علمی-پژوهشی

1-مقايسه اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری و کفايت اجتماعی بر رفتار سازشی دانش‌آموزان پسر با ناتوانی هوشی تحولی

سيده سميه جليل آبکنار، معصومه پورمحمدرضای تجريشی ، محمد عاشوری

2-مقايسه اثربخشی درمان بين‌فردی و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی

 آزاده طاولی، عباسعلی الهياری، پرويز آزادفلاح، علی فتحی آشتيانی ، مهديه مليانی

3- رابطه ناظر خيالی و خود افسانه‌ای با تاب آوری

بهرام جوکار ، ليلا نورافشان

4-مقايسه‌ی توجه انتخابی شنيداری و برتری شنيداری در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی

مهناز اخوان تفتی ، بنت الهدی اميری

5-بررسی رابطه روان‌بنه‌های ناسازگار اوليه مادران و سبک‌های ناسازگارانه والدينی آن‌ها

فاطمه دائمی ، مسعود جان بزرگی

6-وارسی اعتبار و روايی پرسشنامه پنج وجهی ذهن‌آگاهی در نمونه های غير بالينی ايرانی

ليلا حيدری نسب، زهرا احمد وند ، محمد رضا شعيری

7-تاثير ميزان و کيفيت حضور پدر در سلامت روان فرزندان کارکنان نظامی

خدابخش احمدی، مجتبی يلوه، بيتا افسردير ، سعيد خدابنده‌لو

8-اثربخشی درمان فراشناختی در سندرم شناختی/ توجّهی (CAS) و راهبردهای نظم‌جويی شناختی هيجان (CER) بيماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگير (GAD)

بهزاد سلمانی، جعفر حسنی، غلامرضا کرمی ، شهرام محمدخانی

9-نقش پيش‌بين ابعاد شخصيتی، رگه اضطراب و افسردگی در سيگارکشيدن

اشرف سادات موسوی، فاطمه متين خواه ، محمدرضا مسجدی

10-بررسی تاثير آموزش روش‌های اصلاح رفتار به مادران کودکان با اختلال نارسايی توجه/ بيش فعالی بر کاهش استرس والدگری و افزايش عملکرد رفتاری فرزندانشان

داود کردستانی، حميده رادمنش، مصطفی سالاری، محسن اميری ، فرزاد فرهودی

11-رابطه تاب‌آوری و خوش‌بينی با بهزيستی‌روانشناختی

حسين سوری، الهه حجازی ، جواد اژه ای

12-نقش پيش‌بينی کنندگی ويژگی‌های شخصيتی در مهارت‌های اجتماعی، رابطه با همسالان

فريده يوسفی ، سيده ليلا بحری

دانلود مقالات مجله در ادامه مطلب برای اعضای سایت

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 11 دی 1392
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 593 مشاهده

مجله روانشناسی بالینی دوره 5 شماره 2 سال 92 شامل 9 مقاله علمی-پژوهشی:

1-اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر خودتوانمند‌سازی اجتماعی دانش‌آموزان پسر با اختلال رياضی

معصومه پورمحمدرضای تجريشی، سيده سميه جليل آبکنار ، محمد عاشوری

2-اثربخشی برنامه بهبود بخشی ارتباط بر کيفيت رابطه والد- فرزندی در نوجوانان دختر خانواده‌های تک والدينی مادر سرپرست

مهدی زارع بهرام آبادی، کيانوش زهرا کار، حانيه صلحيان بروجردی ، محمدعلی محمدی فر

3- اثربخشی گروه درمانی پذيرش خويشتن به شيوه درايدن بر مؤلفه‌های سلامت عمومی معتادين مراکز ترک اعتياد

 نصراله عرفانی، مهدی زارع بهرام آبادی ، مصطفی مشايخی پور

4- اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر مواجهه و جلوگيری از پاسخ، برشدت علائم اختلال وسواسی- جبری

مهدی اصفهانی، سعيده صفری ، محمد باقر کجباف

5-مقايسه عملکرد اجرايی در زندانيان مبتلا به اختلال شخصيت ضد اجتماعی و افراد فاقد اين اختلال

پروين رفيعی‌نيا، سميرا زحمت بر، اسحق رحيميان بوگر، عمران اسدی ، ناصرالدين کاظمی حقيقی

6-مقايسه ناگويی خلقی، تکانشگری و فعال سازی و بازداری رفتاری در دانشجويان دارای نشانه‌های اختلال شخصيت وسواسی- جبری و پارانوئيد و بهنجار

محمد نريمانی، زهره وحيدی ، عباس ابوالقاسمی

7-مقايسه‌ی ناگويی خلقی، سبک‌های دفاعی و اضطراب صفت- حالت در بيماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگير، افسردگی اساسی و افراد عادی

مليحه تقوی، محمود نجفی، فرحناز کيان ارثی ، شاهرخ آقايان

8-کارکردهای اجرايی در افراد افسرده و غير افسرده

بيتا آجيل چی، حسن احدی، وحيد نجاتی ، علی دلاور

9-نقش ويژگی‌های شخصيت و راهبردهای مقابله‌ای در خود- مراقبتی بيماران مبتلا به ديابت نوع 2

تورج هاشمی، مجيد محمود عليلو، حميد پورشريفی، منصور بيرامی ، فاطمه نعمتی سوگلی تپه

دانلود مقالات در ادامه مطلب برای اعضا

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : شنبه 23 آذر 1392
  • موضوعات : درمان , مقالات ,
  • بازدید : 375 مشاهده

نويسندگان: رقيه آتشکار، علی فتحی‌آشتيانی ، پرويز آزادفلاح

 

مقدمه: وقتی در مورد مکانيزم‌های دفاعی در حيطه شخصيت مطالعه می‌کنيم، در می‌يابيم که تفکر انسان هميشه منطقی، مبتنی بر واقعيت، عينی و هدفمند نيست. مکانيزم‌های دفاعی که وظيفه حفاظت در برابر اضطراب را بر عهده دارند، تحت تأثير سيستم‌های مختلف مغزی/ رفتاری ممکن است کارکرد بهنجار يا نابهنجار داشته باشند. پژوهش حاضر با همين هدف به بررسی ارتباط سبک‌ها و مکانيزم‌های دفاعی با سيستم‌های مغزی/ رفتاری می‌پردازد. روش: 214 دانشجوی مؤنث تحصيلات تکميلی يکی از دانشگاه‌های تهران به شيوه انتخاب تصادفی ساده با تکميل پرسشنامۀ شخصيتی گری- ويلسون و پرسشنامۀ سبک‌های دفاعی در اين پژوهش شرکت داشتند. داده‌ها با روش آماری همبستگی پيرسون و تحليل رگرسيون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

 

يافته‌ها: نتايج نشان داد که سيستم فعال ساز رفتاری در ابعاد کلی با هيچ يک از سبک‌های دفاعی ارتباط ندارد اما مؤلفه اجتناب فعال با مکانيزم دفاعی رشد يافتۀ والايش و پيشاپيش نگری ارتباط مثبت معنادار و با مکانيزم دفاعی رشد نايافتۀ دليل تراشی و فرافکنی ارتباط منفی معنادار دارد. سيستم بازداری رفتاری و مؤلفه‌های خاموشی و اجتناب منفعل، با سبک و مکانيزم‌های دفاعی رشد يافته ارتباط منفی معنادار و با سبک و مکانيزم‌های دفاعی رشد نايافته ارتباط مثبت معنادار دارد. نتيجه‌گيری: بر اساس يافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتيجه گرفت که افراد دارای سيستم بازداری رفتاری غالب بيشتر از مکانيزم‌های دفاعی رشد نايافته استفاده می‌کنند.

متن کامل در ادامه مطلب

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : جمعه 22 آذر 1392
  • موضوعات : درمان , مقالات ,
  • بازدید : 481 مشاهده

نويسندگان: تکتم کاظمينی، بهرامعلی قنبری هاشم آبادی، مرتضی مدرس غروی ، مسعود اسماعيلی زاده

 

مقدمه: زمينه‌ يابی‌های متعدد نشان می‌دهند که خشم و پرخاشگری رانندگی به طور معمول و با هزينه‌های بسيار زيادی برای جامعه رخ می‌دهد. به همين منظور، اين پژوهش با هدف بررسی تأثير گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش خشم و پرخاشگری رانندگی انجام شد. روش: طرح اين پژوهش از نوع شبه آزمايشی به صورت پيش آزمون، پس آزمون و پيگيری با گروه کنترل بود.

نمونه اين پژوهش شامل 20 نفر از رانندگان تاکسی مرد شهر مشهد بود که با روش نمونه گيری در دسترس انتخاب شده و داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان به شيوه تصادفی به دو گروه آزمايش و کنترل تقسيم شدند. گروه آزمايش درمان شناختی- رفتاری را دريافت کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دريافت نکرد. هر دو گروه در سه مرحله زمانی پيش آزمون، پس آزمون و پيگيری يک ماهه مورد سنجش قرار گرفتند. ابزارهای سنجش در اين پژوهش عبارت بودند از مقياس خشم رانندگی، پرسشنامه ابراز خشم رانندگی و پرسشنامه ويژگی‌های جمعيت شناختی. داده‌ها با روش آماری تحليل واريانس آميخته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.

يافته‌ها: نتايج نشان داد که گروه درمانی شناختی- رفتاری در مقايسه با گروه کنترل باعث کاهش معنادار خشم رانندگی، ابراز پرخاشگرانه خشم رانندگی و افزايش معنادار ابراز انطباقی- سازنده خشم رانندگی می‌گردد. نتيجه‌گيری: با توجه به يافته‌های پژوهش، گروه درمانی شناختی- رفتاری در کاهش خشم و پرخاشگری رانندگی در رانندگان تاکسی مؤثر است.

متن کامل در ادامه مطلب

توضیحات بیشتر / دانلود

هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير شناخت درماني معنوي بر سازگاري زناشويي زوجين پارانوئيد در اصفهان بود. بدين منظور 18 زوج با حداقل يک عضو پارانوئيد که در دو سال اخير حداقل يکبار با يکي از تشخيص هاي اختلال شخصيت پارانوئيد، اختلال هذياني پارانوئيد و اسکيزوفرنياي پارانوئيد بستري شده‏ اند، از طريق نمونه گيري تصادفي در دسترس انتخاب و به شيوه تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل بصورت مساوي جايگزين گرديدند. طرح پژوهش نيمه تجربي از نوع پيش آزمون ‏- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه‏ گيري در اين پژوهش پرسشنامه سازگاري متقابل (DAS) اسپانير (1976) بود. پس از اجراي پيش ‏آزمون براي هر دو گروه، گروه آزمايش طي 7 جلسه و به مدت 2 ماه - هر هفته يک جلسه يک ساعته - تحت مشاوره شناخت‏ درماني معنوي قرار گرفتند و پس از پايان اين مدت، پس ‏آزمون سازگاري متقابل براي هر دو گروه اجرا شد. يافته ‏هاي تحقيق با استفاده از آزمون تحليل کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که شناخت ‏درماني معنوي سازگاري زناشويي زوجين را افزايش داده است (P=0.000) و نمرات پس ‏آزمون گروه آزمايش بطور معني ‌داري نسبت به نمرات گروه کنترل افزايش يافته است.

 

دانلود مقاله در ادامه مطلب برای اعضای وبلاگ


توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 06 آذر 1392
  • موضوعات : مقالات ,
  • بازدید : 513 مشاهده

دانلود مقاله ارتباط نوع زایمان با افسردگی پس از زایمان

نویسندگان: نیک پور،مریم - عابدیان،زهرا - مخیر،نغمه - خالقی،زهرا - بنی حسینی،سیده زهرا
- ابراهیم زاده،سعید
نشریه: اصول بهداشت روانی » بهار 1391 - شماره 53
(8 صفحه - از 46 تا 53)
 
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 05 آذر 1392
  • موضوعات : درمان , مقالات ,
  • بازدید : 799 مشاهده

دانلود مقاله تأثیر راهبردهای شاکرانه بر عاطفه مثبت، شادکامی و خوش بینی

 
نویسندگان: لشنی،زینب - شعیری،محمد رضا - اصغری مقدم،محمدعلی - گلزاری،محمود
نشریه: روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران » تابستان 1391 - شماره 69 (علمی-پژوهشی/ISC)
(10 صفحه - از 157 تا 166)

  • تاریخ ارسال : دوشنبه 04 آذر 1392
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 335 مشاهده

دانلود مقاله ارتباط دست برتری با سبک های تفکر در دانشجویان

نویسندگان: علی پور،احمد - آخوندی،نیلا
مجله روانشناسی » زمستان 1390 - شماره 60 (علمی-پژوهشی)
(15 صفحه - از 382 تا 396)

نویسنده دکتر محمد والی پور متخصص روانپزشکی

فهرست مقاله:

میزان شیوع لکنت زبان

مشخصات بالینی لکنت‌ زبان

مراحل مختلف لکنت زبان

عوامل ژنتیکی و عصب شناسی موثر

عوامل بیولوژیک موثر

عوامل روان‌شناختی موثر

عوامل محیطی موثر

خود درمانی

روش درمانی جریان هوا

دارو درمانی

درمان از طریق

دستگاه شنیداری ادینبورگ

روش‌های رفتار درمانگران

تکنیک‌های مورد استفاده رویکرد رفتاری

استفاده از مترونوم

کمک‌های والدین و مربیان

نقش آموزگاران در کاهش لکنت زبان و ناروانی‌های کلامی کودکان

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : شنبه 25 آبان 1392
  • موضوعات : مقالات , مجله ,
  • بازدید : 987 مشاهده

فصلنامه علمی-پژوهشی ناتوانی های یادگیری (بهار 92)

اين نشريه دارای درجه‌ی علمی ـ پژوهشی مصوب به شماره‌ی نامه 179852 مورخ 12/9/1390 از وزارت علوم، تحقيقات و فن‍ّاوری است و در قالب تفاهم‌نامه همکاری بين انجمن پژوهش‌های آموزشی ايران با دانشگاه محقق اردبيلی (به شماره‌ی 574 مورخ 1/4/1390) و با هدف گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی منتشر می‌شود.

فهرست مطالب

مقایسه حافظه فعال بین دانش آموزان نارساخوان و دانش آموزان عادی

مقایسه وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بین دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری

تاثیر آموزش گاهی واج شناسی بر سرعت،دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان

مقایسه تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دانش آموزان با وبدون ناتوانی یادگیری

مقایسه بی حوصلگی در افراد مبتلا به اختلال ریاضی،نقض توجه/بیش فعالی و افراد عادی

اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی

مقایسه ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندر گشتالت

توضیحات بیشتر / دانلود

مقاله روان درمانی

پست شماره 159
  • تاریخ ارسال : شنبه 25 آبان 1392
  • موضوعات : درمان , مقالات ,
  • بازدید : 423 مشاهده

روان‌درمانی عبارت است از معالجه بیماری‌ها، صدمات و اختلالات روانی در چهارچوب و براساسِ قواعد و ضوابط بهداشت روانی که از طرف سازمان جهانی بهداشت پذیرفته شده‌است.

روان‌درمانی تخصصی است که با بهره گیری از تشخیص تخصُصی و با بهره برداری و استفاده از شیوه‌های موجود و متُدهای رایج و با اهداف درمانی كه ابتدا بصورت پیش تحقیقی فرموله شده و سپس تكامل یافته‌اند .

شاخه‌ها و یا تخصص‌های روان‌درمانی،شیوه‌های كار در روان‌درمانی،روان‌درمانی فردی،روان‌درمانی گروهی،مشاوره خانوادگی و خانواده‌درمانی در ادامه مطلب.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 آبان 1392
  • موضوعات : مقالات ,
  • بازدید : 417 مشاهده

ترجمه: سميه مقصود علي

وقتي اسم بازي مي‌آيد، فكر مي‌كنيم كه بايد ساعت‌ها كنار كودكان بنشينيم و پازل‌ها را كنار هم بچينيم يا با عروسك‌ها و ماشين‌ها بازي كنيم. اين تفكر كاملا اشتباه است. بازي دامنه وسيعي از فعاليت‌ها را دربرمي‌گيرد و منظور روان‌شناسان تربيتي، صرفا انجام بازي‌هاي ساده‌اي مانند دالي‌كردن، تكان‌دادن پاها، خنديدن، بوسيدن يا چشمك‌زدن به کودک است؛ يعني كافي است بين شما و فرزندتان احساسات رد و بدل شود.

اگر علاقه‌اي به بازي با كودك نداشته باشيم، يعني پدر و مادر بدي هستيم؟

والديني كه بازي با كودك را دوست ندارند نبايد نگران باشند و خود را مواخذه كنند اما به هر حال نبايد حق كودك را هم ناديده گرفت. وظيفه

 

پدر و مادر تنها نگهداري و سيركردن شکم كودك نيست. اگر والديني تنها فكر مي‌كنند بايد سرپناهي براي كودكشان فراهم كنند و شكم او را سير نگه دارند جاي نگراني وجود دارد. اكثر والديني كه مي‌گويند به بازي با كودك علاقه ندارند در واقع مفهوم بازي را نمي‌دانند و با مراجعه به يك کار‌شناس و بحث در مورد اين مساله مسلما نظرشان عوض خواهد شد.

 

توضیحات بیشتر / دانلود

افسردگی یکی از اختلالات بسیار شایع در کار رواندرمانی است که زمینه‌ساز بسیاری از اختلالات دیگر از جمله اختلالات روان‌تنی می‌باشد. نکته مهم در مورد افسردگی شناخت دقیق و درست آن است. برای شناخت بیشتر  به مقاله افسردگی  مراجعه کنید.

آزمونی که در اینجا آمده‌است اساسی‌ترین نشانگاههای افسردگی را می‌سنجد. این آزمون عمده‌ترین نشانگاههای افسردگی را می‌پرسد و دیدی کلی در این باره در اختیار شما قرار دهد.

این مقاله شامل تعریف،علائم،انواع،علل و درمان می باشد.

فایل 18 صفحه ای pdf

حجم 454kb

مشاهده و دانلود مقاله

نویسنده:دکتر محمد راه رخشان

هر آدمی ترس و دلهره را می‌شناسد و در طول زندگی به درجات مختلف این احساسات را تجربه می‌کند. اضطراب حالات ویژه‌ای از ترس و دلهره را در خود دارد ولی تنها از این‌ها درست نشده‌است. مقاله اضطراب و هراس می‌تواند در این مورد به شناخت بیشتر شما از این اختلال کمک کند.

با آزمون اضطراب که در این مقاله آورده ‌شده‌است می‌توانید وجود نشانگاههای اضطراب را در خود بسنجید. نتایج این آزمون  را بعنوان شناختی کلی در این زمینه در نظر بگیرید. تشخیص دقیق اختلال اضطراب فقط توسط افراد متخصص و در طی  مصاحبه بالینی ممکن است.

این مقاله شامل تعریف،علایم،انواع،علل و درمان می باشد.

فایل 12 صفحه ای با فرمت pdf

حجم 283kb

مشاهده و دانلود مقاله

نویسنده دکتر محمد راه رخشان

  • تاریخ ارسال : یکشنبه 19 آبان 1392
  • موضوعات : مقالات ,
  • بازدید : 359 مشاهده

دانلود مقاله پيش‌بينی انگيزه‌ی پيشرفت براساس هوش هيجانی دانش‌آموزان

مجله روانشناسی مدرسه پائیز 91

ناصر صبحی قراملکی

14 صفحه فایل pdf

194kb

مشاهده و دانلود مقاله

برای دانلود مقاله بر روی نوشته قرمز رنگ راست کلیک کرده و گزینه save target as یا save page as را بزنید.

 

اختلال پانیک

پست شماره 122

اختلال پانیک ( Panic disorder ) چیست ؟
اختلال پانیک عبارت است از وجود حملات غیرمنتظره و عود کننده پانیک ، که لااقل به دنبال یکی از این حملات علایمی نظیر : نگرانی دائم از وقوع حمله ای دیگر ، نگرانی از نتایج ضمنی حمله یا عواقب آن ، پیدایش تغییر چشمگیری در رفتار به دلیل حملات مزبور به وجود می آید .

حملات پانیک یک نوع پاسخ به شرایط استرس زا می باشد. تفاوت آن با دیگر پاسخ های بدن نسبت به عوامل شروع کننده ی استرس تنها در شدت و علائم آن می باشد. حمله ی پانیک یک دوره ی احساس ترس شدید است که بطور موقت فعالیتهای عادی فرد را مختل می سازد. شروع آن معمولاً ناگهانی و بدنبال یک عامل محیطی آزاردهنده یا دلهره آور است.
هر چند برای فرد اغلب احساس ترس و ناراحتی شدید را ایجاد می کند، مکانیزم آن در حقیقت یک واکنش تکاملی بدن است که به آن اصطلاحاً fight-or-flight response (این پاسخ یک پاسخ حاد به استرس خوانده می شود که توسط والتر کانون در سال 1929 توصیف گردید.

توضیحات بیشتر / دانلود