• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که بروز آن با نشانه های شناختی، هیجانی، رفتاری و فیزیولوژیک همراه است. این اختلال سیری نسبتا مزمن دارد و درصد قابل توجهی از  مبتلایان معمولا با بازگشت و عودهای مکرر این بیماری مواجه میشوند. 

توضیحات بیشتر / دانلود
ارتباط گربه با اسکیزوفرنی
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 07 آبان 1393
  • موضوعات : تحقیقات ,
  • بازدید : 505 مشاهده

انگلی که در گربه وجود دارد باعث احساسات منفی و اسکیزوفرنی می‌شود.


به گزارش فارس، گربه دارای انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی است که می‌تواند انسان را تحت تأثیر قرار دهد؛ این انگل بر روی تغییر رفتار اثر می‌گذارد و موجب احساسات منفی و اسکیزوفرنی می‌شود و رفلکس را تقویت می‌کند.

«دانیل میلز» محقق دامپزشکی در دانشگاه لینکلن در انگلستان عاشق گربه‌هاست؛ تحقیقات، او را به این واقعیت رساند که گربه‌ها مانند سگ‌ها، صاحبان خود را دوست ندارند.

آزمایش دیگری که توسط ژاپنی‌ها در سال 2013 انجام شد نشان داد گربه صدای صاحب خود را نمی‌شناسد و در مقابل آن واکنشی نشان نمی‌دهد؛ در واقع گربه نسبت به صاحب خود یک حس بی‌تفاوتی دارد.

در صورتی که صاحب گربه، خانه را به مدت یک روز یک هفته ترک کند و زمانی که به خانه برمی‌گردد گربه هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد؛ این رفتار بین سگ و گربه‌ها تجربه شده است و نشان داده است که سگ بیشتر عاطفی است.

در نتیجه رفتار گربه و بی‌وفایی آن نسبت به صاحبانش اثرات منفی بر روی رفتار صاحبان دارد.

تحلیل روانشناختی زنان برمبنای روانشناسی اسطوره ای

 جلسه ماهانه انجمن زنان پژوهشگر تاريخ، اين‌بار به تحليل روانشناختي زنان بر مبناي روانشناسي تلفيقي- روانشناسي اسطوره‌اي توسط دکتر شهره انصاري؛ عضو هيئت علمي ‌پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي اختصاص داشت.

انصاري در اين نشست به تحليل روانشناختي چهار زن به نام‌هاي ارتميس، دميتر، پرسفون و آفروديته در اسطوره‌ها پرداخت و تصريح کرد:

توضیحات بیشتر / دانلود

تغییر شخصیت

پست شماره 672
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 28 مرداد 1393
  • موضوعات : تحقیقات , دانستنی ,
  • بازدید : 351 مشاهده

تا چندین سال پیش چنین تصور می شد که شخصیت هر انسانی بدون تغییر و ثابت می ماند اما تحقیقات اخیر و به ویژه تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که شخصیت در دوره بزرگسالی احتمال بیشتری برای تغییر دارد.

 

 

راهکارهای تغییر شخصیت

1-شخصیت جدیدتان را تصور کنید اینکه می خواهید چگونه شخصیتی داشته باشید مثلا معاشرتی باشید.

2-چندین الگو برای خود انتخاب کنید و خصوصیات آنها را که دوست دارید انتخاب کنید مثلا از یکی مهربان بودن از دیگری خوب حرف زدن.

3-ابتدا از حرف زدن شروع کنید و نحوه خوب حرف زدن را با خود در مقابل آینه بعد در مقابل دوستان بعد در موقعیتهای اجتماعی تمرین کنید.

4-تغییر رفتار را با پشتکار بیشتری تمرین کنید مثلا اگر صبور بودن در مقابل اهانت دیگران برای شما خیلی سخت است موقعیت را ترک کنید نفس عمیقی کشیده و سعی در فراموشی آن موقعیت داشته باشید سپس در موقعیت های مشابه فراموشی و بیخیالی را تمرین کنید.

5-عادتهای بد خود را با فراموشی که در مرحله قبل تمرین کردید فراموش کنید.

امید تازه برای درمان بیماری اسکیزوفرنی

مهمترين مشخصه بيماري اسکيزوفرني، هذيان و توهم بيمار است. بيماران مبتلا به اسکيزوفرني مدام بر اين باورند که افراد ديگر قصد کنترل و صدمه به آنان را دارند....

توضیحات بیشتر / دانلود

محققان دریافتند افرادی که دارای نگرش مثبت هستند، بیشتر در فعالیتهای متنوع وارد می‌شوند. این در حالیست که افرادی که بیزار هستند، کارهای کمتری را در ساعات کاریشان انجام می‌دهند.

 

شرکت‌کنندگان در دو پژوهش همه فعالیتهای خود را در یک دوره یک هفته‌ای گزارش داده و همچنین یک معیار سنجش نگرش را نیز پاسخ دادند.

 

افراد بد خلق و حسود و افراد خوش خلق تفاوتی در میزان زمان انجام فعالیت‌هایشان در طول یک هفته قائل نشدند بلکه فقط تا حدی در تعداد فعالیتها با هم متفاوت بودند.

 

ممکن است افراد بد خلق و حسود کمتر فعال نشان بدهند چرا که کارهای کمتری در مقایسه با افراد با نگرش مثبت انجام می‌دهند.

 

اما آنها همچنین ممکن است متمرکزتر نیز شناخته شوند چرا که زمان بیشتری را بر روی وظایف کمتر صرف می‌کنند.

 

یافته‌های این تحقیق ممکن است پیامدهایی برای درک توسعه مهارتها و تخصص داشته باشند. برای مثال خوش‌خلق‌ها ممکن است با یک رویکرد همه‌کاره و هیچ کاره در زندگی کنار بیایند و زمان کمتری را در طیف گسترده‌ای از فعالیتهای صرف کنند. این امر بدان معنی است که آنها هیچگاه نمی‌توانند در یک حوزه متخصص شوند.

 

در مقابل، هنگامی که بدخلقها فعالیت مطلوب خود را می‌یابند، ممکن است زمان بیشتری را بر روی آن گذرانده و مهارت بیشتری در آن پیدا کنند.

منبع:کانون

بر اساس مطالعه جدید، احساس قدرتمندبودن موجب پس‌انداز بخش اعظم حقوق افراد می‌شود.

 

 در پنج مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد، افرادی که از آن‌ها خواسته شد روی یک صندلی بلند بنشینند، در مقایسه با افرادی که در یک صندلی کم‌ارتفاع نشسته بودند، صرفه‌جوتر بودند.

 

«امیلی گاربینسکی» و «جنیفر آکر» از دانشگاه استنفورد به همراه «آن-کاترین کلس» از دانشگاه تیلبورگ، به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا تصمیم به پس‌اندازکردن یا پس‌اندازنکردن تحت تاثیر احساس اشخاص حین چنین تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد یا خیر.

 

در آزمایش‌های انجام‌شده، این محققان دریافتند زمانی که اشخاص احساس قدرت بیشتری می‌کنند، میزان پولی که برای آینده پس‌انداز می‌کنند، افزایش می‌یابد.

 

در یکی از مطالعات، از تعدادی از شرکت‌کنندگان خواسته شد روی یک صندلی بلند بنشینند تا احساس قدرتمندبودن بکنند و از دیگران نیز خواسته شد برای این که احساس قدرت کمتری داشته باشند، روی یک صندلی کم‌ارتفاع بنشینند.

توضیحات بیشتر / دانلود
ساعت بدن (ریتم شبانه روزی) و اهمیت آن

 

محققان معتقدند که اطلاع از ساعت بدن نه تنها می تواند آرامش بیشتری را به شخص ببخشد بلکه از خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، حملات قلبی، دیابت، افزایش وزن و ... نیز جلوگیری می کند.

آیا تاکنون برایتان پیش آمده صبحدم با وجود اینکه شب خواب کاملی داشته اید اما بازهم خسته بوده و قدرت برخاستن از خواب را نداشته باشید؟ محققان در جدیدترین تحقیقات خود از ارتباط بین ساعت بدن و ابتلا به بیماری های مختلف خبر دادند. بررسی های اخیر محققان نشان می دهد، اگر خارج از ساعت بدن به فعالیت های مختلف مشغول باشید نه تنها خستگی مضاعف بدن را در بردارد بلکه احتمال ابتلا به بیماری های مزمن نیز بیشتر می شود.

ارتباط بین ساعت بدن و شرایط خواب

محققان معتقدند خانم هایی که اتاق خوابشان پر نور بوده و در این فضا به استراحت می پردازند، دچار اضافه وزن و چاقی خواهند بود زیرا ساعت بدن با نور زیاد برهم می خورد. در واقع، برهم خوردن ساعت بدن باعث افزایش اشتها و همینطور کاهش سوخت و ساز بدن می شود.

توضیحات بیشتر / دانلود
عجیب ترین شیوه درمان افسردگی
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 04 تیر 1393
  • موضوعات : مقالات , تحقیقات ,
  • بازدید : 427 مشاهده

روانشناسان معتقدند که تقويت سلامت روان و بهبود خُلق تنها به ورزش کردن، نوع رژيم غذايي يا مصرف دارو ختم نمي‌شود بلکه گزينه‌هاي موثر ديگري نيز براي مقابله با اندوه و افسردگي وجود دارد.

بهبود خلق براي داشتن سلامت روان ضروري است. اختلال افسردگي حاد معمولا از يک اختلال ساده و معمول افت خلق شروع مي‌شود.
مديکال ديلي در گزارشي نوشت: اختلال‌هاي مربوط به خلق و خو با انجام برخي فعاليت‌هاي خاص قابل معالجه و کنترل هستند که برخي از اين راهکارها را احتمالا پيش از اين هرگز نشنيده‌ايد. اين راهکارهاي موثر به شرح زير است:

توضیحات بیشتر / دانلود
یک مسکن طبیعی برای تسکین درد

نتايج مطالعات جديد نشان مي‌دهد اشعه ماوراء بنفش خورشيدي به اندازه هروئين اعتيادآور است.
متخصصان بهداشت و سلامت اعلام کردند:‌ حمام آفتاب و نور خورشيد اثراتي مشابه ماده مخدر هروئين بر بدن انسان مي‌گذارد. اشعه ماوراءبنفش (UV) موجود در نور خورشيد توليد هورمون اندروفين در بدن را افزايش مي‌دهد. اين هورمون که به هورمون سرخوشي معروف است يک مسکن طبيعي است که توسط غده هيپوتالاموس ترشح کرده و اثر اصلي آن تسکين درد است. از هورمون اندروفين همچنين به عنوان مورفين طبيعي بدن ياد مي‌شود و اثر آن بسيار شبیه مخدرهااست...

 

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393
  • موضوعات : تحقیقات ,
  • بازدید : 281 مشاهده

این روزها شادی و نشاط نوعی خرق اجتماع شده است. هرچقدر بیشتر به دنبال یافتن آن حرکت کنی، بیشتر دست نیافتنی به نظر می‌رسد. اما به راستی چرا اینگونه است؟

سد اول: پیچیدگی
راه حل: سادگی
افرادی که از همان اول کودکی تحت آموزش قرار می‌گیرند در مورد مزایای سادگی قطعا چیزهایی می‌دانند. فکر می‌کنید که چرا این افراد موی سر خود را از ته اصلاح می‌کنند؟ پاسخ ساده است این کار زندگی آنها را ساده‌تر می‌کند. اگر انسان‌ها بتوانند سادگی در زندگی را درست مثل دوران قبل از تهاجم تکنولوژی حفظ کنند مطمئنا نشاط و طراوت آن زمان را نیز خود به خود احیا خواهند نمود. چرا زمانی که یک خانواده می‌تواند با یک ماشین به امور زندگی خود رسیدگی کند به دنبال ماشین دوم است. زندگی مدرن امروزی انتخاب متنوع‌تری را برای افراد ایجاد کرده است. اما این انتخاب متحمل هزینه‌های هنگفتی است. ما اغلب کیفیت زندگی را با استانداردهای زندگی تلفیق می‌کنیم و بعد از مدتی این ارتباط ناپدید خواهد شد. زندگی ساده فضای بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند. آرامش خاطر بیشتری خواهید داشت و مسلما از زندگی بیشتر لذت خواهید برد.

سد دوم: گام‌های کمرشکن

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 16 اردیبهشت 1393
  • موضوعات : تحقیقات ,
  • بازدید : 311 مشاهده

برای سنجش و تشخیص شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، سیستم‌ دروغ سنج طراحی و به کار گرفته خواهد شد.

این سیستم‌ می تواند در همان لحظه انتشار هر متن و یا پیامی روی شبکه های اجتماعی، درستی یا نادرستی آن را تشخیص دهد.

در عین حال این سیستم تشخیص خواهد داد که شناسه‌های کاربری تنها با هدف نشر شایعات راه انداخته شده‌اند یا نه.

هدف از طراحی و تولید این سیستم در درجه اول کمک به نهادهای دولتی مثل سازمانهای امداد رسان و خدمات اضطراری جهت واکنش به موقع و بهتر به حوادث است.

نقطه آغاز پژوهش ها برای طراحی چنین سیستم هایی در حقیقت مطالعاتی بود که در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی در جریان شورش سال ۲۰۱۱ در شهر لندن انجام شد. در این پژوهش پیام‌های منتشر شده روی شبکه توییتر، اظهارنظرها در مجامع مجازی و وبلاگ های مربوط به خدمات پزشکی و اظهار نظرها روی شبکه فیسبوک مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393
  • موضوعات : اختلالات , تحقیقات ,
  • بازدید : 271 مشاهده

نتایج یک نظرسنجی گسترده نشان می‌دهد خودآزاری کودکان و نوجوانان پاسخی است به اضطراب‌های ناشی از قربانی زورگویی و قلدری شدن در مدرسه.

یافته‌های این نظرسنجی که نتایج آن روز پنجشنبه (۲۷ فوریه - هشتم اسفند)  منتشر شدهنشان می‌دهد قربانی زورگویی و قلدری شدن در مدرسه نخستین علت آسیب رساندن دانش آموزان به خود بوده است.

در این نظرسنجی اینترنتی که توسط چهار سازمان غیردولتی فعال در زمینه خودآزاری در بریتانیا صورت گرفته است، حدود ۴۰۰۰ جوان زیر ۲۵ سال که تجربه خودآزاری داشته اند شرکت کردند.

کارشناسان همچنین فرآیند بزرگ شدن و چالش‌های گذار از دوران کودکی به بزرگسالی را از عوامل زمینه‌ساز خودآزاری می‌دانند.

راشل ولچ، از موسسه سِلف‌هارم که یکی از چهار نهاد مجری این نظرسنجی بود می‌گوید: "خودآزاری بیانگر آن چیزی است که در درون فرد می‌گذرد، خودآزاری خودش یک مشکل نیست، بلکه پاسخ یا بیان آن احساسات دشواری است که فرد با آن دست به گریبان است."

 

توضیحات بیشتر / دانلود

دانشمندان آمریکایی موفق شده‌اند که با آزمایش خون، ابتلا به بیماری آلزایمر را سه سال پیش از بروز علائم آن تشخیص دهند. این آزمایش بر اساس اندازه‌گیری ده نوع مولکول‌ چربی (لیپید) در خون است.

هنوز دقیقا روشن نیست چرا میزان چربی‌های خون در مبتلایان به آلزایمر تغییر می‌کند، اما محققان حدس می‌رنند آسیبی که این بیماری به سلول‌های مغز می‌زند باعث تغییر میزان این مواد در خون می‌شود.

دقت آزمایش تازه ۹۰ درصد است، بنابراین احتمال تشخیص کاذب وجود دارد، با اینحال تشخیص زودرس این بیماری بسیار مهم است زیرا در حال حاضر بیماری زمانی تشخیص داده می شود که علائم آن ظاهر شده‌اند و دیگر نمی‌توان کمک چندانی به بیمار کرد.

متخصصان می گویند برای اینکه این آزمایش کاملا تایید شود به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما این آزمایش "یک قدم واقعی رو به جلوست."

دکتر داگ براون، مدیر مرکز تحقیقات و توسعه انجمن آلزایمر می گوید: "از این تحول بسیار استقبال می‌کنیم. این آزمایش ما را یک قدم به آنچه که بر زندگی هزاران نفر از مبتلایان به دمانس تاثیر می‌گذارد نزدیک می‌کند."

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393
  • موضوعات : اختلالات , تحقیقات ,
  • بازدید : 348 مشاهده

دانشمندان معتقدند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد تغییرات مغزی منجر به اوتیسم در رحم مادر شکل می‌گیرد.

تحقیقات آنها نشان داده تغییراتی که به صورت توده‌های پراکنده در نقاطی از کُرتکس مغز در دوران جنینی روی می‌دهد نمایانگر بروز علل زمینه ساز اوتیسم پیش از تولد است.

 

نتایج این پژوهش‌ها که در مجله پزشکی نیواینگلند منتشر شده امیدها برای درک بیشتر اوتیسم را افزایش داده است.

تیم پژوهشی یک دانشگاه در ایالت کالیفرنیا با در نظر گرفتن نتایج این تحقیقات تاکید کرده که چنین یافته‌هایی بر اهمیت تشخیص و درمان زود هنگام دلالت می‌کند.

 

این محققان بافت‌های مغز ۲۲ کودک دو تا پانزده ساله را بررسی کردند. کودکانی که تنها برخی از آنها اوتیسم داشتند.

آنها سپس با نشانه‌گذاری ژنتیکی به مراحل شکل‌گیری لایه‌های مختلف کُرتکس مغز این کودکان پرداختند.

کرتکس بخش فوقانی مغز انسان است و اغلب کارکردهای پیچیده مغز در بخش‌های مختلف کرتکس شکل می‌گیرند.

توضیحات بیشتر / دانلود
گل درمانی و سلامت روحی.

گل ها در فرهنگ اصيل ايراني نماد لطافت و نو شدن هستند و از آن ها در کارهاي زيادي از جمله رنگرزي يا تهيه گلاب بهره گرفته مي شد. در کتب کهن ما نيز همنشيني گل به عنوان يکي از راهکارهاي ايجاد آرامش مطرح شده است. محققان به تازگي دريافته اند رايحه گل ها به ويژه گل رز در تقويت حافظه و افزايش آرامش موثر است. آن ها اين يافته هاي جديد را با علومي ديگر پيوند زده اند و شيوه اي به نام گل درماني را ابداع کرده اند...

توضیحات بیشتر / دانلود
شعله استرس را با یک لیوان آب خاموش کنید.

به دنبال راهي ساده براي رها شدن از زندگي پُراضطراب هستيد؟ پس يک ليوان آب ميل کنيد.
رابطه مصرف آب و کاهش استرس به صورت کاملا مستند ثابت شده است. بعد از اکسيژن، حياتي‌ترين ترکيب براي بدن آب است.
بدون آب، بدن شما دهيدراته (کم‌آب) مي‌شود و توليد هورمون‌هاي قدرتمندي مانند آدرنالين و کورتيزول افزايش مي‌يابد. اين‌ها هورمون‌هايي هستند که در شرايط ستيز و گريز توليد مي‌شوند. به عبارتي اين هورمون‌ها بدن را براي شرايط اضطراري و عکس‌العمل‌هاي ناگهاني و سريع آماده مي‌کنند. به عنوان مثال ضربان قلب را تندتر مي‌کنند، تنفس را شديدتر مي‌کنند و قند خون را بالا مي‌برند...

توضیحات بیشتر / دانلود

محققان دانشگاه اوهایو با استفاده از نرم‌افزارهای جدید کامپیوتری بیست و یک حالت چهره را شناسایی کردند. پیش از این برای بروز عواطف در چهره فقط شش حالت در نظر گرفته می‌شد.

دکتر الکس مارتینز، محقق دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید که ما تاثیر عواطف بر حالت‌های صورت را از عواطف ساده مثل خوشحالی یا اندوه فراتر برده ایم و شواهد محکمی بدست آوردیم که نشان می‌دهد انسان‌ها در حالت‌های عاطفی مختلف چگونه عضلات صورت خود را حرکت می‌دهند؛ به این ترتیب ما ۲۱ حالت چهره را شناسایی کردیم.

"نتیجه بسیار شگفت انگیز بود. ما متوجه شدیم تقریبا همه این ۲۱ حرکت، یک حالت چهره را به یکسان از خود نشان می‌دهند، حداقل در فرهنگ ما چنین است."

پیش از این توصیف حالت‌های چهره به شش حالت خوشحال، غمگین، ترسیده، عصبانی و متعجب محدود بود؛ مثل این بود که برای نقاشی فقط شش رنگ داشته باشیم. اما حالا جعبه مداد رنگی ما ۲۱ رنگ دارد.

محققان برای شناسایی حالت‌های چهره، جمله‌هایی را طراحی کردند که حالت‌های عاطفی را ایجاد کنند. بعد از ۱۰۰ مرد و ۱۳۰ زن داوطلب خواستند تا حالت‌های چهره شان را بر اساس چیزی که به آنها گفته می‌شود تغییر دهند تا از آنها عکس گرفته شود.

توضیحات بیشتر / دانلود

داروهاي رخوت زا

پست شماره 602
  • تاریخ ارسال : شنبه 30 فروردین 1393
  • موضوعات : درمان , تحقیقات ,
  • بازدید : 379 مشاهده

داروهاي رخوتزا، خواب آور وضد اضطراب، شایع‌ترین داروهاي روانگردان تجويز شده هستند كه به صورت خوراكي مصرف می‌شوند وابستگي به اين داروها معمولاً حداقل به چند ماه مصرف روزانه آن‌ها احتياج دارد ولي اين امر درميان افراد مختلف تفاوت‌های چشمگيري نشان می‌دهد.

 

داروهاي مرتبط با اين گروه عبارتند از:
بنزوديازپين ها مثل ديازپام (valium) وفلونيترازپام (R ohypnol)؛ باربيتوراتها مثل سكوباربيتال (seconal)؛ ومواد شبه باريتوراتي كه شامل متاكوآلون (قبلاً quaalude ناميده می‌شد) و مپروبامات (Miltown).

 

 اين دسته از داروها براي درمان بي خوابي و اضطراب بكار می‌روند. بسياري از بيماران ميانسال بنزوديازپينها را ابتدا براي رفع بي خوابي يا اضطراب مصرف می‌کنند، و بعدها كه به اين داورها وابسته می‌شوند براي تجويز آنها به پزشكان متعددي مراجعه می‌کنند اهداف مصرف غير مجاز داروهاي رخوتزا- خواب آور عبارتند از اثرات نشئه زايي آن‌ها، تقويت اثر سايرداروهاي مضعف سیستم عصبی مرکزی (نظير اپيوئيدها و الكل)، و تعديل اثرات تحريك كنندگي و اضطراب آور مواد محرك (نظير كوكائين) عمده‌ترین عارضه مسموميت با داروهاي رخوتزا، خواب آور، يا ضد اضطراب، مهار تنفس و تضعيف سیستم عصبی مرکزی ناشي از مصرف بيش از حد آن‌ها است با اينكه مسموميت خفيف با اين داروها به خودي خود چندان خطرناك نيست (مگر اينكه بيمار در حال رانندگي يا كار با ماشين آلات باشد). اين داروها غالباً همراه با ساير مواد مضعف سیستم عصبی مرکزی مصرف می‌شوند (مثل الكل) تا اثرات اضافي بيشتري ايجاد كنند ترك اين داروها خطرناك است ومي تواند به بروز دليريوم يا تشنجات منجر گردد...

توضیحات بیشتر / دانلود

بخشش، تنش و کاهش تنش

پست شماره 598
بخشش، تنش و کاهش تنش

 

دانشمندان دانشگاه براندیز ماساچوست، ارتباط بین بخشیدن افراد به خاطر اشتباهات خودشان و اجتناب از آسیب‌های ناشی از تنش به بدن را کشف کردند.

در این پژوهش، دکتر روهلدر و تیم علمی‌اش از 41 شرکت‌کننده برای رتبه‌بندی سطوح همدردی‌ و دلجویی از خودشان سوال کردند. سوژه‌ها سپس آزمایش تنش را یک بار در روز و به مدت دو روز تجربه و دانشمندان سطوح (interleukin-6 (IL-6 را که نوعی عامل التهابی مرتبط با تنش است، قبل و بعد از هر آزمایش محاسبه کردند.

 

توضیحات بیشتر / دانلود
قهوه  تهدیدی برای تصمیم گیری مردان.
  • تاریخ ارسال : شنبه 23 فروردین 1393
  • موضوعات : تحقیقات , دانستنی ,
  • بازدید : 373 مشاهده

طبق اين تحقيقات در حالي‌که نوشيدن يک قهوه عملکرد زنان را در زمان کار با ديگران افزايش مي‌دهد، به خاطره مردان آسيب زده و تصميم‌گيري آنان را کند مي‌کند....

توضیحات بیشتر / دانلود
بوییدن این گیاه حافظه را تقویت میکند.

استشمام کردن گياهان مي تواند به بيماران کمک کند که داروي خود را سر وقت مصرف کنند و يا حتي به افراد فراموشکار کمک کند تا تولد دوستانشان را سر وقت تبريک بگويند...

توضیحات بیشتر / دانلود
آیا میدانید گوش چپ گوش عشق است.
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 13 فروردین 1393
  • موضوعات : تحقیقات , دانستنی ,
  • بازدید : 437 مشاهده

دانشمندان کشف کردند گوش چپ که اطلاعات خود را به نيمکره راست مغز ارسال مي کند گوش عشق است و بنابراين عبارات احساسي را براي درک بهتر بايد در اين گوش نجوا کرد...

توضیحات بیشتر / دانلود
پیام های عصبی و شخصیت
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 06 فروردین 1393
  • موضوعات : تحقیقات ,
  • بازدید : 515 مشاهده

شواهد بسیاری نشان می دهد که بعضی پیام های عصبی در تحول و رشد و تجلی صفات مختلف شخصیت نقش دارند.کارکرد دستگاه عصبی تحت تاثیر مقدار پیام هایی است که در هر زمان در دستگاه وجود دارند،که البته بسیار هم متغیرند.میزان هر یک از این پیام های عصبی در افراد گوناگون نیز متفاوت است و به نظر می رسد که این تفاوت ها با صفات خاص شخصیت ارتباط دارد:

مهمترین پیام های عصبی در رابطه باشخصیت عبارتند از نور اپی نفرین و دوپامین.

نوراپی نفرین بر ضربان قلب،فشار خون و سطح انرژی اثر می گذارد.کسانی که میزان نوراپی نفرین در آنها مرتبا زیاد باشد،افرادی مضطرب،وابسته و اجتماعی به نظر می رسند،اما مردمانی که میزان این پیام عصبی در آنها کم است،کمتر کنترل رفتار خود را دارند و تکانشی تر می باشند.کسانی که به طور مزمن مقدار کمتری از این پیام عصبی را دارند،بیشتر آدمهایی گوشه گیر و ناسازگارند.

دوپامین نقشی در کنترل حرکات بدن داردو در بخش هایی از مغز وجود دارد که سبب میشوند شخص به سوی اشیا و افراد پر جاذبه و گیرا کشیده شود.بنابراین تصور می شود که دوپامین بر اجتماعی بودن و میزان فعالیت عمومی آدمی تاثیر می گذارد.برخی از محققان معتقدند دوپامین،با برونگرایی و تکانشی بودن ارتباط دارد....

توضیحات بیشتر / دانلود
راهی نوین برای درمان سندرم داون

بر اساس مطالعه اخير دانشمندان علوم پزشکي در دانشگاه جانز هاپکينز آمريکا، راهي نوين براي درمان سندروم‌ داون و با آزمايش بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي، ابداع شده است...

توضیحات بیشتر / دانلود
درمان بیماری های عصبی با سگ ها

يک مرکز درماني در سيبري از سگهاي آموزش ديده براي درمان برخي بيماريهاي عصبي استفاده مي کند.با کمک سگ‌هاي آموزش ديده بيماري‌هايي مانند بيماري سيستم عصبي درمان مي‌شود...

توضیحات بیشتر / دانلود
ویتامینی ارزان ودر دسترس برای درمان افسردگی

اسيد فوليک يکي از انواع ويتامينهاي گروه B است زمانيکه اسيد فوليک براي درمان کمبود آن مصرف مي‌شود بايد به همراه آن ويتامين B۱۲ نيز مصرف گردد اين دو مکمل براي بهبود سلامت اعصاب مفيد مي‌باشند.

توضیحات بیشتر / دانلود
افراد باهوش تر در شناسایی افراد و موقعیتها برای اعتماد بهتر عمل می کنند

 


پژوهشگران در تحقیقات خود دریافتند: اشخاص باهوش بر خلاف افراد با بهره هوشی پایین، بیشتر به دیگران اعتماد می‌کنند.
دانشمندان دانشگاه آکسفورد مطالعاتشان را بر اساس «همه‌پرسی اجتماعی عمومی» انجام داده‌اند که هر یک یا دو سال در ایالات متحده اجرا می‌شود.
به گفته نویسندگان این مقاله، افراد باهوش‌تر در ارزیابی شخصیتی بهتر عمل می‌کنند و تمایل دارند با اشخاصی ارتباط برقرار کنند که کمتر محتمل است به آن‌ها خیانت کنند. آن‌ها همچنین در سنجیدن موقعیت‌ها برای اعتماد به شخص خاص عملکرد بهتری دارند.

توضیحات بیشتر / دانلود
پاسخ دارونمایی(placebo response)
  • تاریخ ارسال : دوشنبه 26 اسفند 1392
  • موضوعات : تحقیقات ,
  • بازدید : 349 مشاهده

 

دارونماها در  کار تحقیق درباره ی کارآیی داروها رواج پیدا کرده اند.دارونما ماده بی اثری است(بی هیچ اثر دارویی)که ظاهر آن به داروهای فعال می ماند،ودر واقع قرص شکر است.دارونماها در تحقیقات دارویی نقش گواه و کنترل موارد زیر را دارند:

1-کنترل انتظاراتی که بیماران درباره ی اثربخشی داروی مورد نظر در بهبود بخشیدن به حالشان دارند.

2-کنترل اعتقادی که آزمونگر مربوطه به اثر بخشی دارو دارد.

3-کنترل اثرات سودمند دو چندان شدن دقت پرستاران و سایر کارکنان که خود را در کار تحقیق می بینند.

در این تحقیقات معمولا روش بی نام مضاعف(دو سو ناشناس)به کار می رود:به این معنا که به گروهی،داروی مورد نظر و به یک گروه همتای آن،دارونما داده میشود-در شرایطی که نه بیماران و نه محققان هیچ کدام تا پایان تحقیق نمی دانند در کدام قرص ها ماده ی فعال دارویی وجود دارد.چون هم بیماران  و هم محققان از ماهیت قرص ها بی خبرند،این روش را دو سو ناشناس نامیده اند.در این حالت چنانچه میزان بهبود کسانی که دارو مصرف کرده اند بیشتر باشد در آن صورت،دارو را دارای اثر درمانی می دانند...

توضیحات بیشتر / دانلود
افسردگی از نوع فیسبوکی

 

آیا از آن دسته آدم‌هایی هستید که وقت زیادی را در چت‌روم‌ها و وبسایت‌های اجتماعی می‌گذرانید؟

 

فیسبوک یک شبکه اجتماعی خوب است البته با قابلیت اعتیاد بالا .اگر شما مدت زمان زیادی را در فیس بوک می گذرانید ،به احتمال زیاد یک معتاد به فیس بوک هستید.

هرچند امروزه استفاده از وب‌ سايتهاي اجتماعي براي مطلع شدن از حال همديگر بسيار معمول شده اما اين روش مي‌تواند موجب افسردگي و غمگيني شما شود.

دکتر گوئن اوکيف محقق در زمينه سايت‌هاي اجتماعي و تاثير آن روي کودکان و نوجوانان در اين باره گفت: سايت فيس‌بوک داراي جنبه‌هاي خاصي است که مي‌تواند براي کودکاني که از کمبود اعتماد به نفس رنج مي‌برند خطرناک باشد.

اين کودکان با ديدن تصاوير شاد دوستانشان در فيس‌بوک که اوقات بسيار خوشي را سپري مي‌کنند، يا موقعيت‌هاي خوبي در زندگي خود به دست آورده‌اند يا مانند اين‌ها، ممکن است احساس سرخوردگي و نااميدي پيدا کرده و حتي تصور کنند هيچ نکته مثبتي در زندگي آن‌ها وجود ندارد.

ممکن است بعضي از نوجوانان از امکانات يا شرايط برابر با ديگران برخوردار نباشند و با ديدن اين تصاوير زمينه براي ابتلا به افسردگي در آن‌ها فراهم شود.

توضیحات بیشتر / دانلود
دارویی که مانع بروز چاقی و بیماری های قلبی در اسکیزوفرن ها می شود

 

تحقیقات جدید پژوهشگران بریتانیایی حاکی از آن است که چاقی و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بالا است و به‌ طور قابل‌ توجهی سبب مرگ زودرس در این بیماران می‌شود، ولی استفاده از «متفورمین» مانع از بروز عواقب ناگوار بیماری می‌شود.

استفاده از داروی «متفورمین» در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در بررسی‌های پیشین در جمعیتی کاملاً انتخاب ‌شده انجام شده بود و نتایجی ناسازگار از آنها حاصل شده بود.

در این کارآزمایی غیر‌انتخابی و دارای شاهد که برای نخستین‌ بار، «متفورمین» به داروهای مصرفی روانپزشکی افزوده شده، تعداد 148‌ بیمار سرپایی تیپیک اسکیزوفرنی یا اختلال اسکیزوافکتیو (متوسط 43 سال) به ‌صورت غیرانتخابی به ‌مدت 16‌ هفته «متفورمین» یا دارونما دریافت کردند (که در‌صورت تحمل به هزار‌ میلی‌گرم و دو بار در روز افزایش می‌یافت).

توضیحات بیشتر / دانلود

بیوریتم چیست؟

پست شماره 543
  • تاریخ ارسال : سه شنبه 20 اسفند 1392
  • موضوعات : تحقیقات ,
  • بازدید : 613 مشاهده

 

حتما برایتان اتفاق افتاده،یکروز از خواب بیدار میشوید و حس میکنید امروز آنقدر انرژی دارید که میتوانید دنیا را تغییر دهید یا اینکه آنقدر قدرت بدنیتان زیاد شده که میتوانید یک کوه را جابه جا کنید،ذهنتان انقدر خلاق شده که توانایی آن را دارید که توانایی آن را دارید که چند تا پروژه که مدت هاست از زمان تحویلشان به استاد گذشته را یک جا تحویل بدهید!

سرخوش هستید وبیخودی به ترک دیوار هم می خندید و برایتان عجیب است که چقدر همه جا قشنگ شده است،با خودتان می گوئید:کلاغ ها چقدرقشنگ اواز میخوانند(!)واحساس می کنید همه آدمهای توی خیابان یا محل کار را از ته دل دوست دارید.دوست دارید به همه کمک کنید و از همه هم تشکر کنید و اما یک روز دیگر از خواب بیدار می شوید به نظرتان میرسد حتی ساعتی که شما را از خواب بیدار کرده است با شما دشمنی دارد،احساس می کنید همه با کنایه با شما حرف میزنند و ...

علتی علمی برای این حوادث وجود دارد علتی که مثل ریتمی روی زندگی شما تاثیر میگذارد.

توضیحات بیشتر / دانلود
پایه علمی نداشتن مردان مریخی ، زنان ونوسی

 

 

نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا در ماه دسامبر 2013 که در پی اسکن مغزی 1000 مرد، زن، دختر و پسر بدست آمده بود، نشان داد ساختاربندی مغز زنان و مردان برای انجام مسئولیت‌های مختلف متفاوت است.

بر اساس نتایج این تحقیق، زنان دارای اتصالات بسیار بهتری بین سمت راست و چپ مغزشان هستند، در حالی که فعالیت شدیدتری در درون بخش‌های منفرد مغز و به ویژه مخچه مغز مردان مشاهده می‌شود.

این نتایج با ادعای مطرح شده در کتاب «مردان مریخی، زنان ونوسی» مطابقت دارد که مدعی است، زنان و مردان مانند نژادهای بیگانه، متفاوت هستند.

با این حال پروفسور «گینا ریپون» از متخصصان علوم اعصاب دانشگاه آشتون، نظر کاملا متفاوتی داشته و معتقد است که مغز زنان و مردان کاملا یکسان بوده و تنها کلیشه‌های جنسیتی باعث تفاوت بین این دو جنسیت می‌شوند؛ بر این اساس، «مردان مریخی، زنان ونوسی» به هیچ عنوان پایه علمی ندارد.

توضیحات بیشتر / دانلود
شیفت شبانه چه تاثیری بر توان شناختی افراد دارد؟

 

 

تحقیقات جدید محققان امریکایی نشان می‌دهد: کار چرخشی شیفتی شبانه با افزایش احتمال بروز نابسامانی‌های متعدد جسمانی از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های ‌قلبی و عروقی ارتباط داشته و به نگرانی‌هایی در این مورد منتهی شده است که ممکن است در احتمال بروز کاهش توان شناختی نیز سهیم باشد.
پژوهشگران داده‌های 16 هزار و 190 پرستار را ‌آنالیز کرده‌اند که در بررسی سلامت پرستاران شرکت داشته و در سن 58 تا 68 سالگی تعداد سال‌هایی را گزارش کرده بودند که در سابقه‌ی کاریشان کار شیفتی چرخشی انجام می‌داده و داده‌های شناختی را گزارش داده بودند که هفت سال بعد شروع شده بود (متوسط سن 74سال). بنا به تعریف، کار شیفتی چرخشی عبارت بود ‌از حداقل 3‌ شب در ‌ماه کار، علاوه بر شیفت‌های روز یا عصر، تماس با این نحوه‌ی کار شامل هیچ تا بیش از 30 سال می‌شد.
 
توضیحات بیشتر / دانلود

سندرم خستگی مزمن

پست شماره 535
سندرم خستگی مزمن
  • تاریخ ارسال : دوشنبه 19 اسفند 1392
  • موضوعات : تحقیقات , دانستنی ,
  • بازدید : 385 مشاهده

 

همه ما خسته و کوفته و افسرده می شویم. ولی CFS با این احساسات عادی از خستگی و کمبود انرژی فرق دارد.
با آنکه سندرم خستگی مزمن یا CFS در دهه هشتاد نامگذاری شده است، ولی بیماری جدیدی نیست و از اوایل قرن هجدهم به بعد با نام های مختلفی شناخته شده است. با این حال هنوز هم موضوع بحث های داغی است، زیرا با آنکه تشخیص آن افزایش یافته است، ولی بسیاری از مردم (به خصوص کارشناسان و مردم عادی) شک دارند که CFS وجود داشته باشد و آن را نوعی کسالت روانی می دانند. ولی تحقیقات ثابت می کنند که CFS در واقع نوعی بیماری جسمانی است، ولی هنوز کاملاً درک نشده است. حداقل یک میلیون نفر در ایالات متحده CFS دارند و ده ها میلیون نفر دیگر شرایطی شبیه به آن دارند. علائم مهم آن عبارتند از خستگی و ضعف فراوان که نمی گذارد فرد کارها و وظایف روزانه اش را به انجام برساند و حتی از رختخواب بلند شود و لباس بپوشد و غذا بخورد. این خستگی با استراحت بهبود نمی یابد. این بیماری به شدت بر فعالیت های مدرسه، کار و غیره اثر می گذارد و علائم جسمانی و احساسی پدید می آورد که ماه ها و گاهی سال ها ادامه دارند.

توضیحات بیشتر / دانلود
باران بهاری به درمان این بیماری کمک میکند.

وزيدن باد و برخورد قطرات باران به چهره انسان موجب طراوت و نشاط او مي‌شود. وقتي فردي در مسير کوه خسته مي‌شود اگر نم باراني به صورت او بخورد بدون استراحت مي‌تواند به راهش ادامه دهد چرا که موجب تمدد اعصاب و تمديد انرژي در او مي‌شود...

توضیحات بیشتر / دانلود

روانشناسی و پرستاری

پست شماره 532
روانشناسی و پرستاری

 

دیار خوبی‌ها چشم های مهربان و خسته ات بر کدام افق زرّین دوخته شده، دست های پر تلاش تو به بهانه چه پاداشی به کار آمده،چشم های مهربان و خسته ات بر کدام افق زرّین دوخته شده، دست های پر تلاش تو به بهانه چه پاداشی به کار آمده ، قلب مهربانت از سرچشمه کدام یقین سیراب شده که دل را به رضایت الهی سپردی و از هر چه دنیا و دنیانگری است تهی داشته ای؟  تو اهل کدام دیاری که این گونه مهربان، پر تلاش، کم توقع و صبور به یاری بنی آدم همّت بسته ای و از این یاری زلال سیراب نمی شوی؟ دلت هماره گرم و دستت همیشه پر تلاش، ای پرستار خوبی ها.


در خجسته روز میلاد بانوی کربلا پرستار دل های زخم دیده خرابه های شام و در فرخنده روز گرامی داشت مقام پرستار، یاد همه پرستاران صحنه جهاد و نبرد را گرامی میداریم و مطلب کاربرد روانشناسی در حرفه پرستاری را که روان‌شناسی جزء لازم هر حرفه‌ای از جمله پرستاری شده است را مورد مطالعه قرار میدهیم:

توضیحات بیشتر / دانلود

زیر آب زنی !!!!

پست شماره 525
زیر آب زنی !!!!

 

پدیده زیرآب زنی به معنای ارائه گزارش یا عدم ارائه گزارش در خصوص یک موضوع به صورت راست یا دروغ به مدیر ,رئیس یا فردی است که در زندگی برای ما اهمیت دارد.
این پدیده اجتماعی مذموم که بیشتر در ادارات مرسوم است در سایر ارگان های اجتماعی هم مرسوم بوده و بر روابط افراد اثر گذار است.
زیر آب زنی در هر قسم به معنی بدگویی از فردی در مقابل دیگران است که در نتیجه آن فرد مذکور موقعیت اجتماعی ,کاری و یا محبوبیتش را از دست بدهد.
بخش اعظمی از عادت زیرآب زنی در افراد به گذشته ,روشهای تربیتی و نوع زندگی خانوادگی افراد بستگی دارد. بخش دیگری از این پدیده اجتماعی به سازمان ها و افرادی که گزارش هایی از این دست را می پذیرند هم بستگی دارد.

انواع زیر آب زنی:

توضیحات بیشتر / دانلود