• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

نتایج بخشش از دیدگاه قرآن و روانشناسی

 

سال جديد رسيده است، اينك زماني براي تعمق است همانگونه که زماني براي جشن بهار است. سفري به درون را نيز بايد آغاز کرد، در صحنه زندگي اجتماعي بشر، كمتر كسي را مي توان يافت كه از عيب پاك بوده و از لغزش مصون باشد. زيان ناشي از اين لغزشها، هميشه منحصر به خود انسان نمي شود، بلكه در مواردي گريبان ديگران را نيز مي گيرد اينجاست كه سخن از مكارم اخلاقي و فضايل عالي انساني به ميان مي آيد و ارزش والاي گذشت مشخص مي شود و به فرمايش حضرت علي(ع) آن که انتقام مي کشد يک روز خوشحال است و آنکه مي بخشد يک عمر.

همچنين حضرت در جاي ديگر فرمودند : " العفوُ تاجُ المكارِمِ" گذشت زينت بزرگواريهاست.
(شرح غررالحكم، ج 1، ص 140. )

اين خوي پسنديده، پرتوي از مسرّت واقعي و موجي از عواطف و احساسات انسان دوستانه را در دلها ايجاد مي كند. كينه ها و دشمني ها را از آن مي زدايد و موجب مي شود كه خصم دست از خصومت برداشته و طرح دوستي و محبّت بريزد.

اهداف و نتايج عفو از ديدگاه روان‌شناسي

نتايج عفو در روان‌شناسي را مي‌توان به سه دسته تقسيم کرد:

توضیحات بیشتر / دانلود

بسمه تعالی

انسان کامل از دیدگاه اسلام و روانشناسان انسان گرا

سعیده خدایی   

چکیده:

توجه به انسان و مطالعه آن پدیده تازه‌ای نیست و ریشه‌ای عمیق دارد و مساله مورد بحث و قابل توجه اغلب دانشمندان و مکاتب مختلف بوده است.

بنابراین در آغاز تعریفی مختصر از انسان کامل آورده شده است و در گام بعدی انسان کامل را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار داده و سپس سراغ مکاتب روانشناسی رفته و از دیدگاه روانشناسان انسان گرا مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

پیشگفتار:

سخن گفتن از انسان از مباحث دیرینه فرهنگ بشری است و در مکاتب به فراوانی از آن سخن گفته اند. گرچه ناگفته پیداست که هر مکتب و آیینی ناگزیر انسان را آنچنان که خود درمیابد و بدان نیاز دارد تعریف کرده است.

روانشناسی به عنوان یک علم تجربی جدید مفهوم انسان کامل و رشد یافته را مد نظر قرار داده و دیدگاه‌های مختلف روانشناسی را در این مورد ارائه کرده است. دیدگاهی که مدنظر انسان شناسان بوده و هست و آن بیان بایدها و نبایدها در مورد انسان است که انسان ایده‌آل و کامل کیست؟

یکی از مسائل جالب توجه در این موضوع آن است که چگونه میتوان تلفیقی از دیدگاه اسلامی و روانشناختی از کمال انسان را ارائه داد.

 

معناشناسی انسان کامل:

به گفته استاد مطهری انسان کامل یعنی: انسان نمونه،انسان اعلی یا انسان والا. اولین کسی که تعبیر انسان کامل را در دنیای اسلام مطرح کرد،عارف معروف محی الدین عربی است.

 

توضیحات بیشتر / دانلود

جواب منفی بدون مشکل

پست شماره 566
جواب منفی بدون مشکل

 

ارائه جواب منفی در قالبهای مثبت، نه تنها مخرب نیست بلكه می تواند بیانگر نقاط مثبت اخلاقی و استعدادهای آشكار و نهان باشد. این مهارت در آموزه های سیره نبوی متبلور است.در قبال سوالی كه دارای جواب منفی است راحترین پاسخگویی، گفتن كلمه دو حرفی «نه» است. حتّا زحمت جواب «آری» و «بلی» از جواب منفی به دلیل سه حرفی بودن آنها، بیشتر است. ولی آیا جنبه تخریبی جواب منفی هم سنگ با وجه سازنده جواب مثبت است. من قصد ندارم در مقوله شجاعت «نه» گفتن به بحث بپردازم، نه، كه خود مسئله مهمی است و مجال دیگری را می طلبد. در این زمان قصد دارم مهارتی مهم را بیان كنم كه در بسیاری از مواقع می تواند ما را از مخمصه جواب منفی خارج كرده و ضمن مخالفتتان با خواسته شخص مقابل، پیروزمندانه از میدان خارج گرداند.


توضیحات بیشتر / دانلود