• خطاهای   شناختی

    خطاهای شناختی

  • علامت افسردگی در کودک

    علامت افسردگی در کودک

  • تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

    تاثیر آموزش سبک زندگی بر افسردگی

  • سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

    سبک دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی در اختلال شخصیت مرزی

  • اضطراب و ترس

    اضطراب و ترس

  • ناخن جویدن

    ناخن جویدن

  • پیشبینی طلاق عاطفی

    پیشبینی طلاق عاطفی

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش چهارم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش سوم)

  • راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

    راه حلهای مهار کودکان بیش فعال (بخش دوم)

  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : نظریات ,
  • بازدید : 1995 مشاهده

نظریه یادگیری اجتماعی که توسط آلبرت بندورا ارائه شد، احتمالاً تاثیرگذارترین نظریه یادگیری و رشد بوده است. با وجودی که این نظریه ریشه در بسیاری از مفاهیم نظریه سنتی یادگیری دارد، امّا بندورا اعتقاد دارد که آموزش مستقیم، تنها وسیله برای یادگیری نیست.

نظریه او، یک عنصر اجتماعی را نیز در نظر می گیرد و می گوید که مردم می توانند اطلاعات و رفتارهای جدید را از طریق مشاهده مردمان دیگر یادبگیرند. این نوع یادگیری را که به یادگیری (یا مدل سازی) مشاهده ای معروف است می توان برای توضیح انواع گسترده ای از رفتارها به کار برد.

مفاهیم اولیه یادگیری اجتماعی

۱) یادگیری مشاهده ای

مردم می توانند از طریق مشاهده یاد بگیرند. بندورا در آزمایش معروف خود به نام «عروسک بوبو» نشان داد که کودکان رفتارهایی را که در دیگران مشاهده می کنند، یاد گرفته و تقلید می کنند. کودکانی که در آزمایش بندورا شرکت کرده بودند، آدم بالغی را مشاهده کردند که رفتار خشنی با عروسک بوبو داشت. هنگامی که بعداً به کودکان اجازه داده شد تا در یک اتاق دیگر به بازی با عروسک بوبو بپردازند، آنها شروع به تقلید و تکرار رفتارهای خشنی که قبلاً مشاهده کرده بودند نمودند.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : راهنمایی ,
  • بازدید : 1526 مشاهده

مرحله 1

 لغات را با صدای بلند تشریح کنید

 یکی از خرده آزمون های این بخش، تست دایره ی واژگانی است. در طول این آزمون از افرد می خواهند که در مورد لغاتی که به او ارائه می شود، توضیح دهد. به طور اخص هدف این تست آزمایش این مطلب است که یک نفر تا چه اندازه ای می تواند خود را ابراز کند. از آنجایی که این آزمون بیشتر بر روی دانش های قبلی و تجربیاتی که در گذشته به دست آورده اید تاکید دارد، گفته می شود که هوش شکل گرفته ی شما را می سنجد.

 برای تقویت این توانایی می توانید فرهنگ لغت را باز کنید و اولین کلمه ای که به چشمتان خورد را انتخاب کرده و با صدایی کاملاً متعادل در مورد آن برای کسی که در مقابلتان نشسته است، صحبت کنید. به عنوان مثال اگر کتاب را باز کردید و لغتی مثل "قره نی" به چشمتان خورد، ضعیف ترین توضیحی که می توانید از آن داشته باشید "نوعی آلت موسیقی" است. اگر قدری از بهره هوشی بالاتری برخودار باشید، میتوانید بگویید: "نوعی آلت موسیقی مانند نی توخالی است که با هوایی که از دهان خارج می شود، به صدا در می آید. با دمیدن جریان هوا به داخل آن می توان صداهای مختلفی را ایجاد کرد. روزنه هایی که بر روی این آلت موسیقی وجود دارند به ما اجازه می دهند تا صداها را تغییر داده و موسیقی ایجاد کنیم."

 شاید این مثالی که در بالا به آن اشاره شد، تا حد زیادی منحصر بفرد باشد، اما نمونه خوبی برای تفهیم این امر بود که چگونه باید به ذات کلمات رسوخ کرد.


توضیحات بیشتر / دانلود

تقویت حافظه

پست شماره 24

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که استشمام گیاهان دارویی روشی ساده و در عین حال موثر برای تقویت حافظه است.

این پزشکان می گویند با این روش می توان قدرت حافظه را تا 75 درصد افزایش داد.

بررسی ها نشان می دهد که استشمام روغن های تهیه شده از گیاهان دارویی می‌تواند به افراد کمک کند تا حافظه خود را تقویت کنند.

برای مثال در این آزمایشات مشخص شد قدرت و کارآیی حافظه در افرادی که روغن تهیه شده از گیاه رزماری را استشمام می‌کنند، بین 60 تا 75 درصد افزایش می یابد.

یکی از پزشکان در این بررسی گفت: در این مطالعه روی خاصیت تقویت کننده حافظه در گیاه رزماری متمرکز شدیم. این آزمایشات تاکید کرد که استشمام روغن این گیاه به فرد کمک می کند اتفاقات و همچنین وظایف خود در زمان مشخص را به یاد بیاورد.

در این بررسی دو اتاق در نظر گرفته شده بود که در یکی از آن‌ها بوی گیاه رزماری احساس می شد و در اتاق دیگر این بو احساس نمی‌شد و از تمامی 66 شرکت کننده در این مطالعه درخواست شد تا آزمایشات مختلفی را برای ارزیابی قدرت حافظه شان انجام دهند.

پزشکان در این مطالعه متوجه شدند افرادی که در معرض استشمام بوی گیاه رزماری هستند از قدرت حافظه بهتری برخوردارند.

منبع:گروه نیک صالحی

  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : تست ,
  • بازدید : 1226 مشاهده

 تصاویر زیر از طرف روانشناسان طراحی شده شده است بارها تست شده،رنگها و شکلها بارها تغییر یافته تا شکل نهایی یعنی همین شکلها به وجود آمده اند.آن تصویری را که مناسب می دانید و فکر می کنید که به شما و علایق شما نزدیکی دارد را انتخاب کنید سپس توضیحات و ویژگی آن را در ادامه مطلب بخوانید.


توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : مقالات ,
  • بازدید : 1266 مشاهده

مقاله استرسافراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به استرس و پیامدهای آن هوشیار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتی کودکان از آلودگی محیط زیست امکان وقوع یک جنگ هسته ای به پایان رسیدن منابع طبیعی وجوه افزوده های غذایی و مواد سرطان زا و …. سخن می گویند و تمامی مسائل بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می دهند . زندگی عصر ما چنان است که در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا بتوانند هزینه ای روز افزون را تامین نمایند . طلاق افزایش یافته ، ازدواج مجدد هم امری نا ممکن نیست افزون رسانه های گروهی ، افراد به مشاهده ی صحنه های جنگ خشونت ، تخریب ، بی رحمی و مرگ و کشتار عادت داده اند . استرس یکی از مفاهیم مهم در مطالعه روانشناسی و بهداشت روانی به شمار می آید و به کفیات گوناگون در زندگی اطلاق می شود و به عنوان علل بسیاری از درد ها ، ناراحتی ها و بیماری ها و بیماری ها تلقی می شود . مردم عادی آن را پدیده ای رنج آور و ناخوشایند ، پزشکان مسئله را از دید واکنش های فیزولوژیک روانپزشکان بنا را بر فشارهای عصبی و به کار بردن مکانسیم های سایکوفیزیولوژیک و بالاخره روانشناسان آن را تغییر رفتار و حالات هیجانی و بحرانی می دانند.
منبع و لینک دانلود مقاله در ادامه مطلب.

توضیحات بیشتر / دانلود

تست شخصیتشخصیت شناسی از روی میوه مورد علاقه

خودتان و اطرافیانتان را شبیه کدام یک از میوه های زیر می دانید؟یکی را انتخاب و ویژگی شخصیتی مرتبط با آن میوه را در ادامه مطلب ببینید.

سیب،هلو،موز

هندوانه،لیمو،گوجه سبز

توت فرنگی،پرتغال،خیار

انار،گیلاس،کیوی

توضیحات بیشتر / دانلود

اختلال مانیا

پست شماره 20

اختلال مانیابیماری مانیا چیست؟(منبع:وبلاگ دانشجویان روان بالینی محقق اردبیلی )

 اختلال دو قطبی که بعنوان بیماری مانیک دپرسیو (شیدایی/ مانیا – افسردگی) هم شناخته شده است یک اختلال مغزی می باشد که سبب تغییرهای غیر معمول در خلق و کارایی فرد می شود. مانیا یک نوع بیماری روانی است که با ایجاد اختلـال در نفر باعث بروز تغییرات و دگرگونی ‌هـای ناگهانی در رفتار، حالـات، انرژی و توانایی عملکرد فرد مبتلا میشود.

بیمار دچار این بیماری در دوره هایی از زندگی بسیار فعال، سرزنده، شاد، دارای اعتماد به نفس زیاد و گاهی زیاده از حد کم خواب و ولخرج می شود. بیمار مانیک ممکن است احساس شادی عجیبی در خود داشته باشد و بی دلیل بخندد و بیش از حد شوخی کند. حتی گاهی این رفتار از طرف دیگران خیلی هم پسندیده به نظر می رسد و بسیاری، وی را تحسین می کنند؛ اما وقتی بیماری شدید می شود، افراد به یک بیمار روانی تبدیل می شوند، یعنی مراحل فکری و یا توانایی شان برای قضاوت درباره حقیقت همخوانی ندارند.

 بیمار مانیک ممکن است شدیدا تحریک پذیر شود. کوچکترین مخالفت و مساله ای که باب میل فرد نباشد، باعث عصبانیت و پرخاشگری وی می شود. چنین فردی فکر می کند که همه چیز حتی افکار دیگران باید طبق خواسته وی باشند.

توضیحات بیشتر / دانلود
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • بازدید : 1065 مشاهده

روانشناسی ورزشروان‎شناسی ورزشی شاخه‎ای از علم ورزش است که در جستجوی فراهم نمودن پاسخ به سؤالات مختلف در زمینه‎های رفتار انسانی در حیطه ورزش است. از آنجایی که روان‎شناسی به مطالعه رفتار می‎پردازد، بالطبع موضوع روان‎شناسی ورزشی نیز مطالعه حرکات و فعالیت‎های ورزشی در تمام ابعاد از فعالیت حرکتی یک کودک دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیک می‎باشد. اگر چه اهمیّت مسائل روانی در ورزش از چندین سال پیش شناخته شده است با این حال روان‎شناسی ورزشی هنوز دانشی بسیار جوان می‎باشد و در خلال دهه‎های اخیر علاقه و توجه به «روان‎شناسی ورزشی شناختی » افزایش چشم‎گیری یافته است. ابتدا تمام تلاش‎ها در این حیطه معطوف به مردان قهرمان بود اما در سال‎های اخیر این روند متحول شده است و روان‎شناسی ورزشی قهرمانان زن و مرد حرفه‎ای و برجسته افراد شرکت کننده در فعالیت‎های غیر حرفه‏ای را نیز مورد توجه قرار می‎دهد. به عبارتی هدف روان‎شناسی ورزشی کمک به ورزشکاران در تمام رده‎های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان است.

منبع و دانلود مقاله در ادامه مطلب

توضیحات بیشتر / دانلود

هشدار...

پست شماره 18

 بین 2 تا 6 سالگی ختنه برای پسران مشکلات جدی برای شخصیت دوران بعدی او به وجود می آورد.

هویت و ساختار جنسی در کل تا 6 سالگی در کودکان شکل می گیرد و از طرفی به گفته فروید کودکان مخصوصا پسران در این سنین ترس از اخته شدن دارند بنابراین بزرگترین خطایی که والدین در این دوران می توانند مرتکب شوند ختنه کردن پسرانشان است.به طوری که ختنه کردن در بین سنین 2 تا 6 سالگی باعث آسیب جدی در شکل گیری هویت،هویت جنسی،اکتشافات جنسی و رشد جنسی کودک خواهد شد.

ختنه یک اتفاق سایکوسک-سوآل در نظر گرفته می شود که منخصصین سن مناسب برای آن را تا 1 سالگی و از 7 تا 9 سالگی یعنی زمانی که کودکان تقریبا هیچ مشغله ذهنی نسبت به آلت و مسائل جنسی ندارند می دانند.

منبع:psixologiya.tr.gg

آهنگنظریه اثر موزارت نشان می دهد که موسیقی کلاسیک باعث افزایش هوش،تقویت روابط خانوادگی،حساسیت نسبت به سلامتی و همچنین زایمان راحت تر می شود.

تحقیقات انجام شده روی این موضوع نشان می دهد که پخش موسیقی کلاسیک برای جنین و نوزاد باعث ایجاد امواج مغزی آرامبخش آلفا می شود که در پی آن بین سلولهای عصبی ارتباط منظمی برقرار شده و به جریان تفکر و دانش او کمک فراوانی می کند.

پینوکیو

برای این که ببینید کسی دروغ می‌گوید یا نه، دمای بینی اش را اندازه بگیرید.این کار خیلی ساده است اگر کسی دروغ بگوید دمای بینیش بالا رفته و نوک بینیش سرخ می شود این ماجرا شما را یاد پینوکیو نمی اندازد؟درسته بینی پینوکیو دراز می شد ولی تحقیقات انجام شده نتیجه مشابه ای را تایید می کند که به بینی ربط دارد و آن هم دمای بینی است.

این تحقیق از طرف محققین دانشگاه گرنادا اثر پینوکیوای نامیده شده است.البته تغییر دیگری نیز در اندام دیگر بدن یعنی مردمک چشم به هنگام دروغ گفتن ایجاد می شود.

اما این تغییرات چگونه اتفاق می افتد؟

وقتی در مورد احساسمان دروغ می گوییم قسمتی از مغزمان به نام اینسولا فعال می شود.اینسولا هیجان و دمای بدن را کنترل می کند.محققین متوجه شده اند در زمان دروغ گفتن تغییراتی در فعالیت اینسولا به وجود می آید که نشان دهنده نقش اینسولا در دروغ گفتن می باشد.

منبع:popsci.com

  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : تست ,
  • بازدید : 1095 مشاهده

تست شخصیتبه سوالات جواب بله=1 یا خیر=0 داده و امتیازتان را جمع کنید.

1-صبرتان زود تمام می شود؟

2-احوالتان همیشه تغییر می کند؟

3-افکار اطرافیانتان در مورد شما ذوق زده تان می کند؟

4-با اطرافیانتان همیشه موافقت می کنید؟

5-افکارتان همیشه پراکنده شده و همه چیز را فراموش می کنید؟

 6-آیا برای کارهایتان وقت کافی ندارید؟

7-در زمانهای ناراحتی خوابتان می پرد؟

8-صداها همیشه شما را اذیت می کند؟

9-آیا صدای تلفن شما را از جا می پراند؟

توضیحات بیشتر / دانلود

 تست روانشناسیضمن جواب دادن به سوالات امتیازشان را نیز جمع کرده و نتیجه را ببینید.

1-آیا مسئله یا مشکلتان را با دیگران مطرح می کنید؟

الف:نه.کمکی به حال من نمی کند.=3

ب:بله.اگر هم صحبت مناسبی پیدا کنم.=1

ج:همیشه نه.هر کسی برای خود دردی دارد.=2

2-آیا در مورد مشکلتان خیلی فکر می کنید؟

الف:همیشه و خیلی عمیق=4

ب:نه چون هر چیزی به وضعیتش وابسته است.=0

ج:زیاد نه چونکه دیر یا زود سختی تمام می شود.=2

توضیحات بیشتر / دانلود

چند جمله زیبا

پست شماره 13
  • تاریخ ارسال : پنجشنبه 23 خرداد 1392
  • موضوعات : جملات ,
  • بازدید : 1185 مشاهده

انسانها شبیه قطره های بارانی هستند که به شیشه خودرو برخورد می کنند.بعضا یک قطره در حرکت به سمت پایین به قطره دیگری پیوند خورده و سرعت می گیرد.

فرق عاشق شدن با دوست داشتن در چیست؟شمس اینگونه جواب می دهد:آن چیزی که تو به آن نگاه می کنی همه می توانند آن را ببینند،اما آن چیزی که تو در آن می بینی را کمتر کسی می تواند ببیند.هر کسی می تواند عاشق آن شود ولی هر کسی به اندازه تو نمی تواند آن را دوست داشته باشد.فرق آن دو در توست.

در زندگیم به دو چیز افتخار می کنم. یکی آن چیزی است که در نگاه کردنم به آینه می بینمش(خودم) و دیگری آن چیزی است که در نگاه کردنم به آسمان نمی بینمش(خداوند).

زنان به خصوصیتهایی که شما را می سازند عاشق می شوند.سپس برای از بین بردن آن خصوصیتها تلاش می کنند.

زیبایی قدرتی است که تبسم شمشیر آن است.

خودم را به کسی نشان نمی دهم.روزها می خندم.شبها تنها گریه می کنم.

اعتماد به نفس مثل روحی است که از بدن رفت دیگر برنمی گردد.

بعضا تفاوتهای بزرگ انسانها را به هم نزدیک میکند.

کسی امیدش را از دست داده دیگر برای از دست دادن چیزی ندارد.

استرس و آسم

پست شماره 12

استرساسترس +شکلات=آسم

زندگی شغلی ،کارهای خانه،رسیدگی به فرزندان و خواسته های خانواده مثل گره های به هم خورده است و از طرف دیگر مسئولیت های اضافه شده نیز با خود استرس اضافی را به آنها اضافه می کند این استرس به ویژه برای خانمها خستگی و کسالت بیشتری را به بار می آورد.پروفسور یونجا تاباک اعلام می کند که علت آسم بسیاری از زنان استرس می باشد.

زنان در هنگام مبارزه با استرس امکان دارد که به مصرف شکلات روی آورند که این عمل باعث افزایش اندورفین و  رفلکس می شود زیرا که اندورفین باعث تحریک بدن و تمایل به تحرک بیشتر می شود.دکتر تاباک اشاره می کند به این که استرس و بسیاری از مشکلات روانی باعث افزایش رفلکسها می شوند.80 درصد خانمهای مبتلا به آسم نیز دارای رفلکس هستند.از طرف دیگر رفلکس آسم و آسم رفلکس را تحریک میکند.

توضیحات بیشتر / دانلود